zondag 22 maart 2009

Bel, accu-indicator en alarmindicatieLED

Vandaag heb ik een paar kleine klusjes uitgevoerd aan Quemo.

In de eerste plaats de bel. Die deed het soms goed 'trrriiiiing' maar vaker gaf hij meer een 'kggrrrr' geluid. De metalen dop raakte soms de kunststof onderkant waardoor hij niet goed kon trillen; hij werd gedempt. Ik heb daarom een nieuwe bel gekocht. Alleen goede, luide bellen zijn soms lastig te vinden. Bij de fietsnemaker heb ik een bel gekocht die het 'kggrrr'-probleem niet had om te monteren.

Dus heb ik de oude bel uit de Quest gehaald en de nieuwe gemonteerd. Daarvoor moest nog even een klein gaatje in het duimknopje geboord worden zodat ik een touwtje erdoor kon halen. De oude bel heb ik maar eens bekeken. Toen kwam dus het 'aanlopen' aan het licht. De oude bel geeft echter heel wat meer geluid dan de nieuwe dus heb ik op de gok een paar forse meppen op de metalen dop gegeven (dop van de bel gehaald en op de grond gelegd) zodat het midden van de dop wat omlaag gedrukt werd waardoor de rand van de dop meer van de kunststof onderkant zou komen te zitten. En dat is gelukt. Nu kan de dop draaien wat hij wil maar de kunststof onderkant raakt hij niet meer.
De nieuwe bel heb ik daarom weer uit de Quest gehaald en de oude weer gemonteerd.

De blauwe alarmindicatieLED deed het afgelopen week ineens niet meer. Op het werk heb ik toen een normale, diffuse rode LED geplaatst. Alleen gaf deze niet voldoende licht. Dus heb ik thuis een felle rode LED gemonteerd. Nu zien of die het niet ook gaat begeven. Mocht dat wel gebeuren, dan ga ik een LM317 gebruiken om de stroom te begrenzen. Maar eerst maar eens zien of die blauwe LED gewoon een slechte geweest is en dat het dus puur toeval geweest is dat hij het begeven heeft.

Tot slot heb ik de accu-indicator afgesteld. Dat had ik met deze nieuwe nog niet gedaan. De bovenste LEDs van 'vol' gingen vaak niet branden. Nu heb ik ze ingesteld op de 'vol'-spanning van de accu's.
De rechter accu heeft vol een spanning van 13,18V. De ondergrens heb ik ingesteld op 9,5V. De bovengrens heb ik ingesteld op 12,81V
Waarom 12,81V? Omdat het weinig zin heeft om de bovenste LED pas te laten branden als de accu net vol is want na een héél klein beetje leeglopen zou dan de bovenste LED al uitgaan. Dus heb ik de volgende berekening toegepast:
(13,18V - 9,5V) / 10 = 0,368V per LED
De bovenste LED moet dus gaan branden bij 13,18V - 0,368V = 12,81V

Okee, klaar ben ik nog niet want de linker indicator moet nog. Maar daarvoor moet de accu eerst vol zijn. Maar daarbij ga ik hetzelfde doen. De 'volspanning' zal ik daarna nog even toevoegen aan dit bericht.

[update]
Linker accu:
Vol: 14,22V
Indicator laag: 9,5V
Indicator hoog: 13,75V

Rechter accu:
Vol: 13,18V
Indicator laag: 9,5V
Indicator hoog: 12,81V

1 opmerking:

  1. Grappig systeem zo'n bel met afstandsbediening dmv 'n touwtje. Doet me aan m'n 'claxon' denken die ik n's fabriceerde: De blaasbalg op 't stuur met 'n stuk tuinslang verbonden naar de gekrulde toeter aan het bracket.
    Het geluid was zodanig dat als ik boodschappen aan 't doen was dat ik binnen horen kon dat jochies dat ook wel interessant vonden om ff te proberen.
    Jammer dat je geen wisselstroom aan boord hebt, dan kon je 'n deurbel gebruiken...

    BeantwoordenVerwijderen