donderdag 2 april 2009

Adrenalineboost

Vanmorgen heb ik een enorme adrenalineboost gehad.

Ik kwam over de Pannekoekendijk rijden en moest stoppen voor de verkeerslichten naar de Katerdijk want het fietsverkeerslicht stond op rood. Samen met mij stonden nog een stuk of 3 fietsers te wachten. Ik stond mooi vooraan zodat ik lekker vlot weg kon trekken zodra het groen werd.

Zo gezegd, zo gedaan. Groen komt, ik trap de pedalen van me af en schiet vooruit.
Op het moment dat ik halverwege de eerste rijstrook voor auto's naar de Katerdijk rijd, zie ik linksachter me ineens een vrachtwagen op toch wel héél korte afstand. Misschien anderhalve meter. Het betrof een vrachtwagen van de Hema, met aanhanger, die schijnbaar had besloten om het rode licht te negeren en nog even 'vlotjes' z'n 20 meter lange combinatie voor de fietsers langs te drukken.

Nu is het zo dat je vanuit een vrachtwagen minder zicht hebt op lage, smalle voertuigen vlak bij de wagen. Nu is het ook zo dat zo'n vrachtwagen ook een forse dode hoek heeft.
Maar is het dan misschien een beter idee om juist dan je aan de regels te houden?. Volgens mij mag de bestuurder (m/v) wel eens even wat beter nadenken bij z'n acties.

Wel heb ik het vermoeden dat hij me gezien had want ik was de enige die van het rood gekleurde fietspad af was en hij stond net stil.
De overige fietsers stonden ook stil maar dan net voordat ze de rijbaan op zouden rijden. Ze reden overigens wel door toen de vrachtwagen stil stond. En daar mocht hij dus nog even iets langer blijven staan.

Dit heeft me een flinke adrenalineboost gegeven. Rijden ging als een tierelier.
Toen ik van de Oude IJsselbrug naar beneden was gereden en ter hoogte van het Wokrestaurant reed, zag ik dat het fietspad richting Wezep aan de rechterkant weer afgezet was in verband met werkzaamheden aan de Hanzelijn. Fietsers werden weer naar de overkant van de weg gedirigeerd.
Het was richting Wezep betrekkelijk rustig. Neem daarbij dat ik de adrenaline nog niet kwijt was en je hebt een mooie combinatie om lekker de rijbaan op te gaan.
Met 45 km/h ben ik richting Wezep gejakkerd. Pas vlak voor het viaduct van de A50 ben ik weer het fietspad opgegaan.

De gemiddelde snelheid van vanmorgen weet ik zo niet. Ik heb m'n teller vanmorgen niet gereset. Maar toevallig had ik vanmorgen wel m'n gemiddelde gezien voordat ik vertrok. Met wat rekenwerk kom ik uit op een gemiddelde snelheid van 31 km/h of meer. Dat is best netjes voor dit traject.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten