zaterdag 27 juni 2009

Ketting gesmeerd

Vandaag heb ik de ketting maar weer eens gesmeerd. VM.nl heeft me gezegd het eens elke maand of eens elke 1000 kilometer, net wat eerder komt. Ik heb de indruk dat ik het òf verkeerd begrepen heb òf dat het wat onnodig veel is. De ketting zat nog netjes in het vet.

Toch ben ik aan de slag gegaan. Eerst heb ik maar eens getracht te doen wat Quesjer mij heeft aangeraden: in de fiets zittend met één been ingeklikt achteruit trappen en dan op het middelste voorblad 8x rond. Maar dat ging toch niet zo prettig als gehoopt. Dus heb ik de fiets toch maar weer met het achterwiel van de grond gehaald en de kettingafscherming losgehaald.

Omdat ik vergeten was dat er maar één snelschakel in de ketting zit, heb ik weer een lapje door de ketting gedaan om te zien waar ik begonnen was met invetten. Deze keer een wat dikkere, langere strook stof omdat de vorige keer het lapje uit de schakel geschoten was.
Deze keer wat het stuk stof echter véél te dik. De kettingbuis werd meegetrokken en kwam zodoende bij de voortandwielen uit. Om een lang verhaal kort te maken:
Ketting was van de voorste bladen geschoten, de kettingbuis naar voren, de ketting ook van de achtercassette geschoten, aan de voorkant zat de ketting klem tussen een montagebeugel en een tandwiel waardoor ik de ketting niet fatsoenlijk terug kon leggen op het voorblad.

Na wat gemopper en gekantel van de fiets, heb ik het wel weer goed gekregen. Maar de volgende keer dus een paar dingen:
1) Wel weer via de achterkant
2) Onthouden dat er één snelschakel in zit
3) Dus geen doekje meer gebruiken

Het viel me in het proces trouwens op hoe bar weinig ruimte de derailleur heeft. Die lijkt soms zelfs de body te raken. Een paar millimeter meer ruimte aan de onderkant had geen kwaad gekund denk ik.

Naderhand ben ik nog even naar de stad geweest om een boodschap te halen. Onze oudste dochter heb ik meegenomen in de fiets. Die vindt dat prachtig. Op m'n schoot zittend, achteruit kijkend naar hoe hard we andere fietsers inhalen doet ze met veel plezier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten