woensdag 17 juni 2009

Snelheid

Vanmiddag heb ik een ritje gemaakt met de oudste dochter op schoot. Voor de verandering heb ik vandaag zonder dakje gereden.

Wat nou de oorzaak is, weet ik niet maar m'n snelheid lag betrekkelijk hoog, ondanks dat ik m'n oudste op schoot had. Snelheden boven de 30 km/h was niet vreemd. Toen ik het rustiger aan deed en de teller controleerde, zag ik een strakke 30 km/h in beeld.

Maar waarom kon ik zo lekker doorrijden?
- Andere gewichtsverdeling waardoor de sporing mogelijk net dat beetje beter is?
- Het dakje wat toch redelijk wat snelheid vreet?
- De aangename temperatuur die de bewegende delen lekker soepel laat lopen?

Hoe dan ook, het fietsen ging véél vlotter dan gedacht. Als je denkt 25 tot 27 km/h te rijden en er verschijnt 33, 35 en zelfs 38 km/h op de teller op vlakke weg, dan is dat natuurlijk een aangename verrassing.

3 opmerkingen:

  1. gebruik jij zo'n vlefodakje ?
    ik vond dat wel afremmen toen ik die gebruikte met de sunrider, zonder reed veel lekkerde door, je heb bij de quest toch zo'n zijtje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, een Versatiledakje zit erop. Opvallend bij mij is dat het ruitje omlaag buigt bij redelijke snelheid in plaats van omhoog. Dat zal deels ook te maken hebben met de lichte vervorming aan de bovenkant van het ruitje. Daar deukt het zwarte zachte materiaal wat in omdat hij 's nachts daarmee op de neus van de fiets ligt waarbij de bolling net de andere kant op gaat. Ik denk er daarom ook over om aan de binnenkant van het dakje een versteviging te maken zodat hij op die plek in vorm blijft.

    Verder heb ik geen zeiltje bij de Quest en die wordt ook niet geleverd. Wel het dekje uiteraard van vergelijkbaar schuim als waarvan het dakje gemaakt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. niet?

    dit staat op velomobiel.nl....

    5.7 Schuimdeksel
    De Quest heeft een deksel van thermisch gevormd schuim. Bij mooi weer kan zonder deksel gereden worden. Het deksel kun je dan oprollen (in de lengterichting) en in de fiets meenemen. Laat de deksel
    echter niet te lang in een rol zitten, hij kan dan blijvend vervormen. Het is beter het deksel achterin de fiets weer uit te rollen als je hem meeneemt.
    De deksel zit met 5 klitteband straps vast aan de fiets. Bij harde wind is het aan te bevelen ze alle vijf vast te zetten. Bij gebruik in de stad kun je de 2 straps aan de zijkanten eventueel loslaten zodat je onder de deksel door met je hand de richting aan kunt geven.
    Als je je fiets parkeert kun je het hoofdgat afsluiten met het losse dekseltje

    BeantwoordenVerwijderen