donderdag 18 juni 2009

Twee wereldverbeteraars

Vandaag ben ik zonder dakje naar het werk gereden om te zien wat het doet met de snelheid, voor zover ik er iets zinnigs over kan zeggen omdat ook temperatuur invloed heeft op de snelheid.
Maar goed, m'n snelheid lag heengaande vrij aangenaam. Op het werk aangekomen had ik 31,5 km/h gemiddeld. Dat kan wel sneller maar slecht was het zeker niet.

Terug naar huis ging het wat vlotter. Op een gegeven moment ben ik maar de rijbaan opgegaan want als ik 40 km/h op de teller heb, vind ik de rijbaan een stuk veiliger. En omdat ik daar legaal mag rijden, is dat ook geen probleem..... tenminste....

Vlak voor Hattemerbroek komt een grijze Yaris me tegemoet met een wat ouder heerschap achter het stuur. Hij toetert en gebaart met z'n hand dat ik op moet schuiven naar het fietspad. Tja, jammer dan. Dat doe ik dus niet.

Niet veel verder, in Hattemerbroek, komt een rode Volkswagen Jetta ofzo me inhalen. Let wel: ik had al iets van 47 km/h op mijn teller. Hij kwam me met een beduidens snelheidsverschil inhalen. Hij moet dus ruim boven de maximaal toegestane 50 km/h hebben gereden, zeker op zijn autoteller. Daarbij heeft hij ook een doorgetrokken streep genegeerd en een geluidsignaal ten gehore gebracht ter afwending van gevaar. Goed, dat laatste moet ik hem toegeven: er was een gevaar aanwezig maar dat was hij wel zelf. Maar ook dit heerschap ijverig gebarend dat ik op moest zouten.

Laat meneer liever energie steken in het opfrissen van z'n verkeerskennis.

2 opmerkingen:

  1. Ik fiets ook dagelijks op stukken rijbaan, waar ook duidelijk een fietspad naast ligt. Het valt mij echter mee hoe zelden ik aangesproken wordt. Meestal blijven de auto's braaf achter me, of halen me op een veilige plek in, over een doorgetrokken streep, dat wel. In de onoverzichtelijke bocht blijven ze braaf achter me. Misschien komt het door mijn brutale positionering midden op de rijbaan, maar ik heb hier dus niet zoveel over te klagen.

    Dat ze de regels niet kennen, verbaast me niet enorm. Veel aanstaande velomobilsten en ligfietsers weten ook niet dat je met 3 wielen en > 75 cm breedte op de rijbaan mag. Het is natuurlijk nogal een detail in de wet waar je niet dagelijks mee te maken hebt en dat ook niet getoetst wordt op je rijexamen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, dat ze de regel niet kennen is niet geheel verwonderlijk inderdaad. Er zijn ook genoeg agenten die de regel niet weten/vergeten zijn.

    Dat neemt niet weg dat dit soort praktijken onwenselijk zijn, zeker sommige aanvaringen die andere velomobilisten hebben gehad waarbij ze van de weg gedrukt werden etc.

    Maar goed, het meest typische vind ik dus wel dat ze met het uiten hun (onterechte) commentaar over mijn vermeende verkeersovertreding, ze op datzelfde moment zelf meerdere begaan.

    BeantwoordenVerwijderen