donderdag 16 juli 2009

Retourtje Zwolle-Enschede


Dit bericht hoort eigenlijk bij gisteren maar ik schrijf hem pas vandaag.

Eergisteren ben ik enigszins bijtijds naar bed gegaan omdat ik de dag erna een retourtje Zwolle-Enschede had gepland. Helaas heeft het weinig nut gehad want ik heb niet best geslapen. De eerste 2 uren ging best aardig maar daarna werd het minder. Vanaf 04:00h heb ik niet meer geslapen. Kortom: weinig nachtrust gehad.

Om 06:45h had ik de wekker staan. Ik ben eruit gegaan, heb me aangekleed en ben naar beneden gegaan. Omdat de rit wat langer zou worden dan ik gewend ben, had ik vantevoren wat proviant ingeslagen. Dit was in de vorm van extra bananen en kleine krentenbolletjes. De bolletjes heb ik gesneden en voorzien van een laagje boter.

Ik heb een bolletje gegeten maar veel meer kon ik op dat moment niet naar binnen krijgen. Maar geen probleem want ik had toch genoeg eten voor mee gepland. Na ook wat drinken en de fiets te hebben ingeladen, ben ik vertrokken om ongeveer 07:15h.

Mijn horloge heb ik afgesteld dat hij elk half uur een piepje zou geven ten teken dat ik wat moet eten. Maar al vrij vlot na vertrek merk ik dat m'n maag niet genoeg binnen heeft gekregen (geen wonder met één klein bolletje) en grijp een banaan.
Na een half uur piept m'n horloge dat ik wat moet eten. Ik wil een bolletje pakken maar grijp mis. Ik voel links en rechts maar géén bolletjes te vinden. Ik heb ze thuis laten liggen. Maar gelukkig heb ik nog bananen dus eet ik er daar nog 1 van op.
In Heino stop ik bij een supermarkt om andere proviant in te slaan.

Ik heb lekker met GPS gereden. Vantevoren had ik een route uitgestippeld. Dit heb ik vrij uitgebreid gedaan. Eerst heb ik een 'autoroute' laten uitstippelen waarbij snelwegen werden vermeden. Met een paar viapunten heb ik de route wat verlegd.
Alsnog werd ik via plekken gestuurd waar ik met de fiets niet mag komen.
De volgende stap was daarom de route verleggen. Voor voorgeplande fietsroutes vind ik het persoonlijk het prettigst om NIET Garmin te gebruiken maar OziExplorer. Dus heb ik de route geconverteerd naar OziExplorer en vervolgens daarmee verfijnd. Met behulp van Google Maps/Google Earth kan je dan zien of de route gaat lukken. Je kan dan vrij goed zien of er fietspaden/parallelwegen lopen waarop je mag fietsen.

De route heb ik gepland op de volgende manier:

Zwolle-Wythmen-Heino-Raalte-Heeten-Nieuw Heeten-Holten-Markelo-Goor-Delden-Hengelo-Enschede



Het begin van de route tot aan Raalte heb ik veel vaker gereden met de fiets. Vanaf daar heb ik de route gevolgd zoals we die met de auto rijden. Dus ook die route ken ik op m'n duimpje. Pas bij Heeten wordt de route even anders. Met de fiets ga je door Heeten, met de auto er omheen. Maar de oude route met de auto ging ook door Heeten dus allemaal nog bekende route. Bij Nieuw Heeten is het even anders omdat het fietspad daar ophoudt. Ik moet daar onder de weg door om aan de linker kant van de weg verder te gaan. Eerst een eindje van de hoofdweg af maar al snel gaat het fietspad weer langs de grote weg verder. Dus weer bekend terrein.

Pas een eindje na Nieuw Heeten kom ik op onbekend terrein. Met de auto zou ik de N332 blijven volgen terwijl ik met de fiets op een gegeven moment afbuig omdat ik daarmee de Raalterweg volg. Daarmee kom ik in Holten uit.

Een paar jaar geleden heb ik deze route al eens gereden. Zo wist ik nog dat bij het inrijden Holten een viaductje zit waar je met de fiets niet onderdoor mag. Ik heb me daar, net als een paar jaar geleden, niets van aangetrokken.

Na Holten kom ik bij de A1. Daar gaat het fietspad via een rondje over de A1 heen. Dat zie ik vanuit de auto ook altijd.
Vervolgens gaat het door Markelo en door Goor.

In Goor rijd ik op een weggetje rechts van de hoofdweg. Alleen zijn de klinkers niet echt comfortabel. Aan de linkerkant ligt een dubbel fietspad met asfalt. Ik heb daarom besloten om daar over te steken. Even verder zie ik aan de andere kant toch weer mooi asfalt liggen. Maar goed, ik reed nou eenmaal links en dat ben ik blijven doen.

Na Markelo zie ik een kruising die me bekend voorkomt. Die kruising ben ik een paar jaar geleden aan het martelen geweest. Toen was de kruising nog in de maak. Door de chaos kon ik toen niet goed zien was ik moest. Deze keer wilde ik links van de weg blijven rijden.
Nadat ik overgestoken was, meende ik wat te herkennen van Google Earth. In m'n geheugen meende ik dat dat fietspad een totaal andere richting op ging dan ik wilde. Dus wilde ik toch maar naar de andere kant van de weg. Helaas kon ik daar niet oversteken. Ik moest daarom omkeren, oversteken, dan links oversteken en nog een keer oversteken.
De oversteek in Markelo heeft me nu dus 3 extra oversteken opgeleverd.

Vanaf dan gaat het gelukkig een stuk vlotter. De route gaat via Delden, door Hengelo en dan via de Enschedesestraat naar Enschede.

In Enschede is het toch weer even raak. De Hengelosestraat is opengebroken. Helemaal duidelijk wat de bedoeling is, weet ik niet. Wel zie ik een persoon in elektrische rolstoel een actie ondernemen door naar links over te steken en vervolgens even te spookrijden. Ik doe dat ook om maar niet teveel van m'n route af te wijken.

3 uur na vertrek kom ik aan op m'n bestemming in Enschede. Daar heb ik eerst maar wat gegeten. Mijn plan om elk half uur wat te eten is de eerste 2 uur goed gegaan maar daarna had ik geen trek meer. In Enschede heb ik mezelf getrakteerd op een stokbroodje met warme beenham en mosterdsaus. Vervolgens heb ik de boodschappen gedaan die ik wilde doen. En om 12:00h wilde ik richting huis.

De fietsrouteplanner van Onroute wilde ik ook proberen. Dus heb ik thuis als eindbestemming opgegeven. Maar een route uitstippelen was er niet bij. Na een paar vruchteloze pogingen ben ik maar gaan rijden. Gewoon de heenweg in omgekeerde volgorde. Nog een paar keer heb ik Garmin de gelegenheid gegeven om een route uit te stippelen maar dat is telkens mislukt. Vlak voor Hengelo was ik het zat en heb ik de software van Garmin uitgeschakeld en ben ik alleen op OziExplorer verder gereden.

Vlak voor Delden blijkt het fietspad op te houden dus moet ik keren om een paar meter terug te rijden om daar een tunneltje onder de weg te nemen.
De rest van de route loopt voorspoedig. Mijn alarmsirene heb ik ook een paar keer kunnen testen. Die heeft op grote afstand overduidelijk méér effect dan de Sonitron die ik eerst als claxon had. Tot dusver heb ik dus géén spijt van de omschakeling.

In Zwolle stop ik onderweg nog even bij een supermarkt om een sixpack Hoegaarden te kopen. Onderweg had ik machtig veel zin in een witbiertje dus heb ik daar op deze manier gehoor aan gegeven. Thuis is de boel in de vriezer gegaan om lekker vlot koud te worden. Intussen ben ik lekker onder de douche gegaan. Daarna hebben we gegeten. Maar veel van witbier drinken is er niet gekomen. Ik heb er 1 gehad maar om 19:30h vielen m'n ogen bijna dicht van de slaap dus ben ik maar naar bed gegaan.

Nog even een paar dingen die handig zijn om te onthouden voor de volgende keer.

Ik ben op pad gegaan met 1,5 liter sportdrank waarvan 1 liter in een drinkzak en een halve liter in een flesje.
De sportdrank in de drinkzak heb ik de avond ervoor klaargemaakt maar met te weinig water. Verder heb ik 2 staven koelelement in de diepvries gemikt.
De ochtend van vertrek heb ik de koelelementen in de drinkzak gegooid, daarna flink wat ijsblokken erbij gedaan en de rest aangevuld met water.
Onderweg ben ik begonnen met drinken van het halveliterflesje met een drinkslang van de Kruidvat. Maar dat beviel niet dus ben ik overgestapt op de drinkzak. Daar zat heerlijk koel drinken in.
In Enschede heb ik de inhoud van het plastic flesje in de drinkzak gedaan. Zo heb ik de hele rit lekker fris drinken gehad.

Maar op die sportdrank ben ik aardig uitgekeken geraakt in de loop van de rit. Volgende keer wil ik dus toch wat anders of twee soorten drinken mee. Ik denk dan aan twee drinkzakken waarvan één met sportdrank en de andere met wat anders. Ik wil nog een keer sinaasappelsap verdunnen met evenveel water en dan een snufje zout. Tenminste, ik hoor iet soorgelijks nogal eens op de ligfietsmailinglijst als een isotoon drankje.

Het fietstempo heb ik deze keer afgestemd op m'n hartslag. Ik heb getracht mijn hartslag tussen de 140 en de 150 te houden. En dat lijkt een enorm mooi tempo te zijn voor afstanden boven de 100 kilometer. Als ik op m'n normale fietstempo doorstamp, ben ik na 100 kilometer toch wel 'op' terwijl dat nu niet het geval was met dit lagere tempo. Dat lag overigens toch op 30 tot 35 kilometer per uur. Niet beroerd langzaam dus.

Verder heb ik onderweg nog 3 ligfietsers gezien. 1 op de heenweg tussen Zwolle en Wytmen. De tweede ergens bij Markelo in de buurt volgens mij en de derde tussen Nieuw Heeten en Heeten op de terugweg. Meest opvallend aan deze was de fel metallicgroene kar die hij achter zich aan had. Wat het precies was, weet ik niet maar zo in de vluggigheid zag het qua kleur er in ieder geval al geweldig uit.

Verder zag ik bij Urbana in Zwolle een auto van Google Street View rijden. Hij sloeg vreemdgenoeg een bouwterrein op. Misschien om te keren? Mogelijk heeft hij mij ook gezien tussen Urbana en de grote kruising. Ik ben benieuwd.

Tot slot nog de statistieken:
Sigma fietscomputer:
Afstand: 165,55 km
Gereden tijd auto start/stop (inclusief lopen in Enschede): 6:04:35
Gemiddelde: 27,24 km/h
Gemiddelde kadans: 81
Maximum snelheid: 59,08 km/h
Totaalstand van Quemo na afloop: 3251 km

GPSgegevens:
Heenrit:
Afstand: 82,1 km
Gereden tijd inclusief stops 3:10:57
Gemiddelde snelheid: 25,8 km/h (berekend met bovenstaande gegevens)

Terugweg:
Afstand: 82,5 km
Gereden tijd inclusief stops 3:10:57
Gemiddelde snelheid: 26,0 km/h (berekend met bovenstaande gegevens)

De gemiddelde snelheid lijkt dus vrij veel last te hebben van alle stopjes bij verkeerslichten, etc.

Het was een heerlijk dagje fietsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten