maandag 10 augustus 2009

3x slijtage

Naar aanleiding van irritatie aan de uit van m'n benen, heb ik wat dingen gewijzigd aan m'n fiets. Niet dramatisch veel maar toch genoeg voor meer comfort:

Tijdens het trappen kwam de binnenkant van m'n bovenbenen tegen het rechthoekige plaatje aan waarin de stelbusjes voor de remmen zitten.
Hiervoor heb ik twee simpele ingrepen gedaan:
1) De stuurkabel wat langer gemaakt zodat het stuur iets lager zit
2) Het rechthoekige plaatje wat minder hoekig gemaakt:


Verder had ik last van schuurplekken op m'n knieën omdat die tijdens het fietsen tegen het dekje aan kwamen als ik het dekje onder de neus had weggedrukt. Omdat er tussen het dekje en de bovenkap nog meer dan genoeg ruimte zat, was de oplossing simpel: dekje hoger vastmaken. Dit heb ik gedaan door een strookje (geel) klittenband tegen de onderkant van van de bovenkap te monteren.
Als ik nu het dekje onder de neus geschoven heb, hang ik hem met het gele klittenbandje strak tegen de onderkant van de kap aan:


Verder ben ik vandaag naar Dronten geweest om een stel nieuwe 20" Kojaks te halen. 3 stuks heb ik meegenomen. In Dronten heb ik direct even de sporing laten controleren. Die bleek 1 mm uitspoor te zijn. Niet helemaal goed. Liever 1 mm toespoor dan uitspoor. Dus dat is ook gefixt. Wellicht dat de slijtage van de Kojak daar ook mee te maken heeft gehad.
Ook heb ik nog een nieuwe 26" binnenband meegenomen. Niet voor de 26" Kojak die ik als reserve heb liggen maar voor een 26" Vredestein S-Lick. Jaren geleden had m'n vrouw een Optima Rider. Daarvoor had ik die S-Lick als reserveband gekocht. De fiets is verkocht maar de band lag er nog (kon ook gebruikt worden voor de Baron of nu voor de Fujin). Het is een vouwband dus gemakkelijk mee te nemen.
Omdat de opgevouwen Kojak me veel teveel in de weg lag in de fiets, heb ik besloten die eruit te halen en de S-Lick als reserveband (lees: thuiskomertje) in de fiets te leggen. Alleen moest daar dan nog wel een passend binnenbandje bij. Dat ruimt mooi op.

Nu nog ene keer een mooier formaat pomp zien te bemachtigen en straks nog even de veerpoten smeren.

Het retourtje Zwolle-Dronten met een omweggetje van 10 kilometer heb ik gereden met een gemiddelde van 33 km/h.

[edit]
Helemaal vergeten: Ik heb de Strada ook eens mogen bewonderen. Mijn eerste indruk van de fiets op foto was dat de 'smurfenmuts' niet echt daverend van vorm was. Maar in werkelijkheid vind ik het toch wel meevallen. Wat ik wel een leuk detail vind, dat zijn de schuine hoekjes aan de achterkant. Daar zitten de richtingaanwijzers gemonteerd. Erg mooi plekje omdat ze zo naar opzij en naar achteren goed zichtbaar zijn.

Ook wel leuk is de constructie van de voorwielkast die afgekeken is van de Honda Evo. Aan de voorkant via een scherpe hoek de wielkast in en aan de achterkant van het wiel met een meer glooiende golf de wielkast weer uit. Dan nog het kleine lijntje boven de wielkast.
En tja, de ruimte binnenin: dat is toch wel heel wat beter dan bij de originele Mango. Hoewel de fiets korter is dan de Quest, is de bagageruimte praktisch gezien net zo groot. Het stukje achter het achterwiel valt met de Quest toch niet te gebruiken. Alles wat wel goed bruikbaar is, dat is net zo groot.
Goed, de schilderijenophangrials van 2 meter lengte die ik onlangs in m'n Quest heb gehad, zullen met de Strada iets verder uitsteken aan de voorkant. Dat is 1 van de weinige objecten waarbij je wel de staart tot het uiterste puntje gebruikt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten