vrijdag 28 augustus 2009

Wat ze zeggen en een amputatie en transplantatie

Toen ik vandaag van werk naar huis fietste, haalde ik op de Zuiderzeestraatweg een snorfietser in. Omdat hij tamelijk op het midden van het fietspad reed en geen spiegels had, heb ik de claxon (alarmsirene) even gebruikt met twee korte pulsjes om hem erop te wijzen dat ik hem niet veel later zou inhalen. De man kijkt over z'n linker schouder en gaat enigszins naar rechts. Ik haal hem in.

Een paar tientallen meters verder moet ik wachten bij het verkeerslicht. De man met snorfiets komt naast me staan. Hij vraag me of ik degene was met die hoge piepjes. Ik zeg ja. Hij vervolgt met een toontje wat doet denken aan verontwaardiging/beschuldiging en geeft aan dat hij het geluid niet associeert met het verkeer. Ik geef aan dat ik dit gebruik omdat een standaard bel niet luid genoeg is. Maar goed de man gaat verder met z'n verhaal en laat merken dat hij niet echt gecharmeerd is van m'n claxon. Het wordt groen en ik rijd verder.

Heel apart. Goed, dat hij het geluid niet associeert met het verkeer kan ik me indenken en heb ik ook aangegeven. Maar wat nou het probleem is, is me niet geheel duidelijk. Het doel was hem te laten weten dat ik eraan kwam. Dat lijkt te zijn gelukt want hij heeft me gehoord. En leuk natuurlijk dat hij naar mij wijst terwijl hij zelf midden op het fietspad reed in plaats van recht. Ook leuk dat hij geen spiegels op z'n snorfiets heeft. Nu weet ik niet of die er nooit op gezeten hebben maar wel weet ik dat bij veel brommers/snorfietsen de spiegels eraf gehaald worden omdat dat niet 'stoer' is. Om heel eerlijk te zijn hecht ik niet veel waarde aan z'n woorden. Het enige is dat ik me wel bewust blijf van het feit dat hij wel een punt had dat het niet een herkenbaar geluid is in het verkeer.

Verder ben ik vanmiddag naar Paulus gegaan met onderandere 3 stuurstangfijnafstellers (hm.... leuk scrabblewoord?) die ik van Frans G. heb 'gekregen'. Twee exemplaren hebben we in onze fietsen gezet. De derde gaat een jaartje op de plank tot Paulus z'n nieuwe fiets heeft, daar zal hij in geplaatst worden.

Maar onze beide Quests hebben we dus onder handen genomen. Allereerst is er een kleine hap uit de body aan de onderkant gehaald bij de ene stuurstang. Vervolgens hebben we de stuurstang afgedremeld en de fraaie stuurstangfijnafsteller van Frans erop geschroefd. Tot slot moesten de fietsen opnieuw uitgelijnd worden. Twee operaties geslaagd, patiënten maken het goed.

[edit]
Op verzoek een foto:


Het ding bestaat uit:

- Een messing staaf met in de ene kant metrische M6 draad en aan de andere kant metrisch fijn.
- Een stalen staafje van 6mm met aan de ene kant eromheen M6 en de andere kant metrisch fijn. Verder nog 2 moertjes

De kogelkop is standaard. Daarin zit het stalen staafje gedraaid met de M6-draad. Om hem vast te zetten in de kogelkop zit hij met een moertje tegen de kogelkop vasgedraaid. Aan de andere kant van het staafje zit een moertje (metrisch fijn) met het messing busje met het metrisch fijne draad. Aan de andere kant van het messing busje zit de ingekorte originele stuurstang met ook weer een moertje.

Omdat bij elke slag de metrische draad één mm langer (of korter) wordt, wordt en de metrisch fijne draad 0,75 mm korter (of langer), zal bij elke slag de stuurstang netto 0,25 mm langer (of koter) worden.

Van Peter de R. werkt mooi maar dit nog veel nauwkeuriger. Bij linkse/rechts draad zoals Peter heb je dat bij elke slag de stuurstang 2x 1mm langer (of korter) wordt terwijl dat bij de oplossing van Frans G. dus maar 0,25mm is. De nauwkeurigheid is dus 8x zo groot.

4 opmerkingen:

  1. Beste Quemo. Ik bebruik al jaren een bakfietsbel, te koop bij Halfords, in alleweder, mango, en nu al weer 16.000 km in de quest. Hier wordt bete op gereageert als op de toeter. Klingt ook en stuk vrolijker. Groeten ReesKees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Kees,

    Ik zou inderdaad eens een andere (grotere?) bel kunnen proberen. Ik ga maar eens kijken bij de Halfords. Waar heb je die bel geplaatst? Voorheen werd de bel ergens voor in de neus geplaatst als ik me niet vergis. Tegenwoordig plaatsen ze de bel onder het subframe even voor het stuur. Past op die laatste plek die bakfietsbel? (ik stel me een iets grotere bel voor met wat lagere toon)

    In ieder geval dank voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Quemo,
    Heb je ook afbeeldingen van die stuurstangfijnafstellers? En zijn die makkelijk na te maken?
    Zijn ze vergelijkbaar aan hoe Peter de Rond het heeft opgelost?

    BeantwoordenVerwijderen