donderdag 13 augustus 2009

Wat ze zeggen: veel aandacht

Vandaag ben ik even naar Kampen geweest voor wat boodschappen. De heenweg had ik het gevoel dat ik totaal geen conditie had. Met een rustig gangetje van 30 km/h ben ik naar Kampen gefietst.

In Kampen ben ik met de fiets door de winkelstraat gelopen en heb m'n fiets bij de winkel (waar ik moest zijn) geparkeerd. Eerst moest ik geld pinnen. De automaat in de winkelstraat was buiten gebruik dus moest ik op zoek naar een andere. Gelukkig wist ik die te vinden bij de gracht.

Toen ik de winkelstraat uitgelopen was en inmiddels 2 straten verder liep, ging m'n alarm af. De toenaderingssensor had iemand opgemerkt die wat te lang te dichtbij had gestaan. Met de handzender kon ik wonder boven wonder het alarm nog bedienen. Naderhand heb ik met Google Earth bekeken hoe groot de afstand was tussen mij en m'n fiets: zeker 100 meter met één en al woningen ertussen. Met andere woorden: de handzender heeft dus een enorm bereik met de zender.

Eenmaal gepind en in de winkel aangekomen, moest ik een tijdje wachten. Het was tamelijk druk. Het alarm is een redelijk aantal keren afgegaan. Ik heb gekeken wie/wat er in de buurt van m'n fiets stond. Het betrof een redelijk aantal mensen die wat meer op leeftijd waren. Voor mij niet direct reden om naar m'n fiets toe te lopen.

Na de boodschap ben ik naar m'n fiets gelopen. Op dat moment stond er één man naar m'n fiets te kijken. Ik zette m'n fiets van het alarm. Hij merkte op 'Dat is wel nodig lijkt me, elektronisch beveiligd'. Ik bevestig dat.
In no-time staan er heel wat meer mensen bij m'n fiets. Dezelfde mensen die eerder bij m'n fiets hadden gestaan. Heel wat vragen werden op me afgevuurd. Allemaal vragen die duidelijk interesse aangaven. Zaken als prijs, materiaal, hulpmotor etc. kwamen aan de orde. Ook de snelheid werd naar gevraagd. Ik heb aangegeven dat ik rustig 30 km/h rijd, normaal 35 km/h en stevig doortrappen nog meer dan dat. En gemiddeld 30 km/h op de lange afstand bij normale conditie. Dat vonden ze toch wel mooi toen ze zich bedachten dat ze zelf 27 km/h al met forse inspanning reden.
Ook wilden ze graag weten hoe het zat met regen, of er ook een dakje op kon. Dus dat heb ik ze ook maar even verteld.

Toen de vragen gesteld waren en antwoorden gegeven, ben ik richting het einde van de winkelstraat gelopen. Één van de mannen liep ook in die richting. Hij gaf aan dat te weinig fietsen een overkapping hadden of iets met regenbescherming omdat mogelijk dan veel meer mensen zouden fietsen. Ik gaf aan dat dat met deze fiets dus kan maar dat de prijs en het ongewone vaak toch een belemmering is. Wel jammer omdat de fietsen mogelijk een stuk goedkoper zouden kunnen zijn als ze machinaal geproduceerd zouden worden. Maar daar is weer meer vraag voor nodig: kip en het ei-verhaal dus.

Teruggaande ging het heel wat vlotter. Dat gin tussne de 38 en 45 km/h. Misschien dat er wat meer wind stond dan ik doorhad?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten