dinsdag 13 oktober 2009

Beesten

Gisteren reed ik van het werk naar huis. Toen ik op de rijbaan reed, zag ik achter een rechts geparkeerde auto een wit poezenbeest richting de rijbaan sluipen. IJverig keek het beest naar rechts naar naderende auto's en leek de rijbaan op te willen rennen om achter de auto's langs door te kunnen gaan naar de andere kant. Maar dat leek me geen goed plan. Ik zou het beestje dan overhoop gereden hebben. De Quest is blijkbaar dermate stil dat hij me niet aan hoorde komen totdat ik de claxon gebruikte. Verschrikt keek hij naar links en staakte z'n oversteekactie.

Toen ik Hattemerbroek uit was en richting de IJsselbrug ging, zag ik in de verte een hardloopster met twee honden bij zich. Ze liep in mijn richting en op het fietspad aan 'mijn' kant van de weg. Zij liep voor mij gezien aan de rechter kant. Dat zie je voetgangers veel vaker doen, doorgaans om bewust tegen het verkeer in te lopen en zo het verkeer te zien aankomen. Op een éénrichtingsfietspad heeft dat argument geen zin maar dat geeft niet. Ze mag er lopen.
De dame in kwestie had echter twee honden bij zich. Het ene dier liep in de berm naast haar. De andere hond liep aan de andere kant van het fietspad. Allemaal geen probleem als er niemand in de buurt is. Gezien ik nog op twee- tot driehonderd meter afstand was, ook voor mij geen probleem. Alleen toen ik dichterbij kwam en dichterbij en nog dichterbij, zag ik verder weinig aanstalten van de dame om haar ene hond dichter bij zich te halen. Het dier was wel aangelijnd. Eenmaal vlak bij haar deed ze nog geen poging en ben ik maar deels de berm in gedoken. De volgende keer ga ik dat toch anders aanpakken.... Het was verre van netjes wat ze deed.

8 opmerkingen:

  1. In het ongewisse omtrent het hoe wat en waar anders aanpakken dat je van plan bent:Toch wel jammer dat je die ultrasoongenerator nooit gebruikt hebt! Ook al zou die 'n paar sec. vertraging hebben...
    Katten schrikken eigenlijk overal wel van maar honden zijn onbesuist en hun eigenaren voelen zich onkwetsbaar, dus waarom zouden ze zich aan iemand iets gelegen laten liggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn ervaringen ondersteunen het oordeel van Mick over honden en hun eigenaren, al zijn er wel mensen bij die -omdat ze mij al vaker hebben voorbij zien vliegen op een van m'n fietsen?- tijdig hun hond korter aan de lijn houden en/of rjuimte maken door in de berm of aan de kant van de weg te gaan.

    Het zijn vooral de "alleen-op-de-wereld" types die zich te laat realiseren dat die 10 meter uitgerolde hondenlijn gevaarlijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, die ultrasoonspeaker moet nog een geschikte generator krijgen. Ik heb helaas nog niet een geschikte schema gevonden of een kant en klare die qua prijs ook interessant is. Het idee ligt nog op de plank (en de speaker ernaast ;-) )

    Wat betreft hondeneigenaren. Tja, daar heb ik inmiddels meer dan genoeg ervaring mee.
    Het was dan ook absoluut niet de eerste keer dat hond-en-eigenaar een compleet fietspad in beslag namen door aan weerszijden te lopen met de lijn er tussenin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk onderwerp! Ik denk dat het niets met hondenbezitten te maken heeft. Er zijn gewoon asociale mensen op de wereld. Dit geldt evenzo voor de velomobiel berijder die met een rotgang vlak langs mensen, dieren ragt. Ik woon aan een druk fietspad (waar een voetpad ontbreekt), ik zie regelmatig mensen geterroriseerd worden door een Quest rijder. Ik vind dat een hondenbezitter ruimte hoort te maken voor fietsers en een fietser met ingehouden snelheid mensen en dieren zou moeten passeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had het iets genuanceerder kunnen zeggen inderdaad. Niet alle hondeneigenaren laten hun hond overal kakken om het vervolgens te laten liggen, niet alle hondeneigenaren laten hun beest loslopen, niet alle hondeneigenaren hebben hun beest niet onder controle, etc. Punt blijft wel dat ik al menig keer te maken heb gehad met hondeneigenaren die echt het volledige fietspad in beslag namen op die wijze.

    We moeten met z'n allen soms weinig ruimte delen. En tja, soms moeten (net zoals de hondeneigenaar in mijn bericht) voetgangers op het fietspad wegens ontbreken van een voetpad. Maar inderdaad: elkaar ook ruimte geven. Die werd mij dus totaal niet gegeven.

    Wat betreft de snelheid. Ik hoop niet dat ik die Questrijder ben. Ik wil ook wel flink 'doorraggen' maar bij voorkeur wel op afstand en met een paar keer tijdig vantevoren een kort geluidssingaal ten teken dat er achteropkomend verkeer is.
    Met fietsers die met meer dan 2 breeduit fietsen en verder ook geen aanstalten maken om ruimte te maken, heb ik overigens weinig geduld. Daar 'ram' ik hem ook gewoon langsheen waarbij ik wel oplet dat ik niemand raak.

    Verder let ik met dieren extra op (en kinderen ook trouwens) omdat die vaak onvoorspelbaar zijn, ondanks de eventuele aanwezigheid van het baasje waar ze al dan niet aan gekoppeld zijn met een lijn. Maar zelfs dan kan het fout gaan. Zie mijn bericht van 23 maart. Snelheid geminderd, zoveel mogelijk ruimte gegeven door compleet aan de andere kant van het fietspad te rijden en toch een aanrijding niet kunnen voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha nee jij bent die rijder niet, die kleuren zou ik nooit vergeten :-). (mooi!), ik denk dat we het meer eens dan oneens zijn. Ik ben trouwens zelf zowel velomobiel eigenaar als honden bezitter en zou het liefst in een rustiger wereld leven met minder auto's, mensen en vooral drukte. (Maar dan heb je waarschijnlijk weer niet zoveel van die mooie fietspaden.) Ik reageerde voornamelijk omdat ik regelmatig lees over questen die last van honden(eigenaren) hebben (ik natuurlijk ook), maar omgekeerd lees ik weinig over wat questen (en mangos) met voetgangers (en hondeneigenaren) doen. Hier in de buurt hebben veel mensen een pesthekel aan deze vorm van vervoer gekregen omdat ze door een maniak in een quest geschampt zijn geworden. Overigens had ik vandaag vooral last van 5 koeien op het fietspad die mijn mango voor een reuzentrog aanzagen en niet wilden wijken van het fietspad, en hun koppen in de mango stopten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben jij de eigenaar van die roze Quest?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. nee rode mango, maar wel met net zo'n hond

    BeantwoordenVerwijderen