vrijdag 23 oktober 2009

Fietscomputersensor

De magneet in m'n linker voorwiel had nogal eens de neiging om tegen de sensor aan de veerpoot te tikken. Zoiets vind ik bloedje irritant tijdens het rijden, dat getik de hele tijd.

Met enige regelmaat heb ik daarom de sensor weer wat van het wiel afgedraaid zodat het getik weer over was. Maar telkens kwam het getik weer terug.
De oorzaak leek te liggen in de remmen. Tijdens het remmen beweegt de remkabel een beetje. Ik vermoed dat die bewegende remkabel soms de sensor richting het wiel drukte.

De sensor heb ik daarom vervangen. Van aluminium U-profiel heb ik een houdertje gemaakt.
Aan de linker- en rechterkant van de onderkant van de U heb ik sleuven gemaakt waar tie-wraps doorheen kunnen. Een nieuw reedcontactje heb ik voorzien van twee kabeltjes. Het reedcontactje heb ik vervolgens in het U-profiel geplaatst en vastgezet met tweecomponentenlijm door het hele U-profiel vol te laten lopen. Dit levert een lekker robuuste constructie op.

Helaas heb ik wel een dik stuk rubber moeten gebruiken tussen sensor en veerpoot om de afstand tussen magneet en sensor kleiner te maken.
Ik had natuurlijk de sensor meer richting de as van het wiel kunnen monteren omdat de spaken daar dichter bij de veerpoot komen. Alleen komt de magneet dan weer te dicht langs het lange dwarsstuk van de veerpoot waar de stuurstangen aan vast zitten.

Ik zie wel of dit beter gaat bevallen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten