donderdag 24 december 2009

Remmen onder handen genomen

Gisteren was de remwerking van m'n fiets absoluut niet goed meer. Een noodstop had ik niet kunnen maken. Daarom ben ik gisteren direct maar even naar de fietsenmaker geweest voor een paar nieuwe remkabels.

Vandaag heb ik gebruik gemaakt van de fraaie nieuwe handleiding die Velomobiel.nl onlangs online gezet heeft.

De fiets heb ik eerst op z'n rechter zij gelegd om de linker rem aan te pakken. Omdat dit de eerste keer is dat ik deze handeling bij de Quest deed, was het allemaal nieuw en even kijken hoe het allemaal het handigst gaat.

Het eerste probleem was het losdraaien van de asbout. Het bitsetje wat ik altijd op zak heb, is eigenlijk net te hoog om te gebruiken. Dus moest ik toch een simpele imbus-5-sleutel uit de kast halen. Maar nog gaat het dan niet vanzelf. Het gemakkelijkst gaat het als je het wiel bij elke halve slag de ene of de andere kant opkantelt om meer ruimte te creëren tussen het uitende vna de sleutel en de wielkast.

Eenmaal het boutje los kwam het volgende probleem. Het wiel wilde zich niet van de as laten tillen. Na flink tillen kwam de hele fiets mee omhoog maar het wiel en de as bleven elkaar stug vasthouden. Een klein beetje kruipolie op het uiteinde van de as en een schroevendraaier helemaal bij de as waarbij een draaibeweging van de schroevendraaier de naaf van de as tilde.

Met een paar houten blokjes tussen wiel en wielkast hield ik het wiel omhoog. Vervolgens heb ik de remkabel losgehaald zodat ik het rem-armpje goed heen en weer kon bewegen. Om even een antwoord te geven op een vraag/tip die ik heb gehad van een lezer van mijn weblog, de binnen- en buitenkabel zaten nog helemaal netjes op hun plek, de metalen busjes netjes aangeschoven, etc. Bij de linker rem was dat dus in orde en rechts, zo bleek later, ook.

Na het smeren van de linker rem heb ik de kabel ook even getest. Maar die was soepel genoeg. De binnen- en buitenkabel wilden gewoon soepel bewegen ten opzichte van elkaar.

Na alles weer te hebben gemonteerd, heb ik de fiets op z'n andere zij gelegd. Ook hier wilde het wiel niet gemakkelijk loskomen van de as. Maar dezelfde handelingen als bij het linker wiel was genoeg om het toch snel voor elkaar te krijgen.

De rechter rem was denk ik de oorzaak van het stroeve bewegen van de remhendel. Na ook deze te hebben gesmeerd, leek de boel weer goed te werken.

Ik heb nog niet gefietst maar ik denk dat alles weer naar behoren werkt. Misschien dat ik nog even de remmen weer moet afstellen zodat ze met gelijke kracht remmen, maar dat is snel gedaan.

Misschien dat ik ook nog even moet kijken naar de smering vna de ketting, wellicht dat die nog een klein beetje olie kan gebruiken want het schakelen gaat de laatste dagen ook wat minder prettig. Even afstellen heeft ook weinig effect gehad. Met andere fietsen met derailleur achter heb ik het idee gekregen dat een niet goed gesmeerde ketting ook kan zorgen voor slecht(er) schakelen. Maar dramatisch is het verder niet. Alleen ratelde de aandrijving wat toen ik m'n fiets vanmiddag achteruit de garage uit liet rollen; dat betekent doorgaans dat de ketting niet netjes recht voor de tandwielen zit.

Misschien dat ik dat vandaag ook nog even aanpak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten