zaterdag 31 januari 2009

Kleur bekennen en starten met knutselen

Na vele dagen (of moet ik zeggen weken?) nadenken en puzzelen over hoe de elektrische installatie in m'n nieuwe fiets moet gaan worden, is vandaag dan eindelijk het moment aangebroken dat ik daadwerkelijk aan het knutselen geslagen ben.

Zoals gezegd, komen de standaard dashboardkastjes van Velomobiel.nl te vervallen. Hiervoor in de plaats komen dezelfde doosjes als ik heb gebruikt voor de accu-indicatoren in onze Versatiles.

Ik ben begonnen met het linker doosje. Die heb ik eerst maar eens voorzien van DIN-aansluitingen aan de bovenkant en een aansluiting voor de fietscomputerverlichting.

Vervolgens heb ik het deksel voorzien van 5 schakelaars voor de fietscomputer, InoLED, achterlicht, markeringslicht aan de voorkant en het alarmlicht.

Bijbehorend ook 10 LEDs. 3 rode voor het achterlicht, 3 gele voor de markeringslichten, 2 gele en 1 rode voor het alarmlicht en nog een groene voor de InoLED. Niet voor de fietscomputer? Nee want die zit binnen de fiets dus of die brandt, dat zie ik op die manier wel.

Ik moet nog wel de LM317's solderen voor de LEDs en nog wat diodes maar dat komt later.

Verder is sinds vandaag ook te zien welke kleur mijn fiets gaat krijgen. Of beter een indicatie.

Tijden heeft de kleur op WIT gestaan. Maar daar is verandering in gekomen. En de kleur wordt........ [trommelgeroffel] Metallic Oranje. Zie de 6e plaats in de wachtrij:



Niet van dat flauwe oranje, maar als het goed is, echt gruwelijk oranje. Dat heeft nog een doel, maar dat verklap ik later. Goed, ook om goed op te vallen natuurlijk maar niet alleen daarvoor.

[edit 20-9-2013]
De lak is van RM:
lak MY 076-68 oranje pearl met voorkleur
[/edit]

woensdag 28 januari 2009

Meer spulletjes, meer wijzigingen

Vandaag ben ik even op pad geweest voor wat spullen voor m'n Quest.

Er zijn weer wijzigingen in de plannen. De standaard dashboardkastjes van VM.nl ga ik waarschijnlijk niet gebruiken. Ik ga dezelfde kastjes toepassen zoals ik in onze Versatiles gedrukt heb. Ik kan dan namelijk meer voorbereidend werk verrichten voordat ik de fiets heb. Verder zijn zulke doosjes heel wat gemakkelijker in te richten dan de dashboardkastjes van VM.nl. De vorm is wat eenvoudiger, heeft meer en grotere platte vlakken. Ook zijn ze ruimer en voorspelbaarder qua vorm. De ronding van het wielkast en de rondingen van de dashboardkastjes maken het niet gemakkelijker. Verder ligt de elektronica dan in een bakje met een deksel, water zal dan iets minder makkelijk in het doosje kunnen komen gok ik. Daarbij komt dat de huidige doosjes me verder goed bevallen, dus waarom die niet monteren.

Bij Fakkert heb ik daarom 2 van die doosjes gehaald, voor elke wielkast 1. Verder moeten er nog wel meer doosjes bij komen maar daarvoor moet ik toch eerst wat meer van de fiets weten qua maten.
Ook heb ik een aluminium gespuitgiet doosje gehaald die ik mogelijk aan het stuur ga monteren voor schakelaars. Maar ook dat is nog niet zeker.
Tot slot heb ik er een nieuwe sleutelschakelaar gehaald. De variant die ik van Conrad heb, is een centimeter langer en past niet mooi in het gekozen doosje. Verder is de variant van Fakkert een stuk lichter. Dus de keuze was gemaakt: nieuwe sleutelschakelaar.

Bij Van Rossum heb ik wat schroefjes en boutjes gehaald. Ook wat gatenzagen. Alleen had ik maten 15mm, 18mm en 20mm nodig. De laatste hebben ze wel maar de andere twee niet maar die zijn er ook niet. Wel 14, 16, 17 en 19mm. Met de gedachte 'bederft niet' heb ik de omliggende maten meegenomen.

Maar ik kan dus beginnen met de dashboardkastjes te maken.

zondag 25 januari 2009

Nieuwe weblog

De naam en url van mijn oude weblog (http://versatile021.blogspot.com) is niet geschikt voor mijn nieuwe fiets. Vandaar dat ik deze nieuwe weblog start voor de komende fiets. De naam 'Velomobielfan' in de url maakt hem meer geschikt om ook andere toekomstige velomobielen in deze weblog te plaatsen (er blijft overigens wel ruimte voor de enkele berichten die ik met een tweewieler meemaak).

De titel 'Velomobielfan' zal veranderen in de naam van mijn nieuwe velomobiel, zodra deze gereed is. Tot die tijd blijft de huidige naam bovenaan staan.

De invulling van deze weblog zal de komende weken nog vrij rustig blijven bij gebrek aan nieuwe velomobiel. Wel zal ik berichten met betrekking tot de nieuwe fiets van http://versatile021.blogspot.com naar deze weblog verplaatsen.

vrijdag 23 januari 2009

Productiever dagje: Conrad blijft maar komen en De Kleine

Ik heb 2 bestellingen bij Conrad gedaan voor elektronicaspulletjes. De 2e bestelling was omdat ik die spullen eerst bij de lokale elektronicazaak wilde halen, maar die konden het niet leveren, dus uiteindelijk toch bij Conrad besteld.

Maar Conrad heeft 3 leveringen gedaan. De eerste zending was een grote doos. De tweede zending (gisteren) was ook een aardige doos met slechts 3 weerstanden van 1W erin. Dat was een nalevering. Vandaag is er weer een zending geweest. Dat was van de 2e bestelling. En enorme heoveelheid DIN-stekkers.

Wat moet er nu nog komen?
- Behuizingen om elektronica in te bouwen in de staart, in de neus en op de linker wielkast, mogelijk ook op de rechter wielkast.
- Motor-alarm
- En natuurlijk de fiets zelf.

Jammer genoeg weet ik nog niet precies hoeveel ruimte ik heb op de verschillende plekken in de Quest. Dat soort puzzelwerk doe ik toch het liefst als ik een fiets erbij heb, liefst bij de elektronicawinkel. Daar kennen ze me inmiddels wel dus kan ik gewoon heerlijk een doosje meenemen naar de fiets, passen en desnoods weer naar binnen om een ander doosje te proberen.

Verder ben ik vandaag weer naar De Kleine geweest. Vandaag waren ze wel open. Ik ben er geweest om hun retroreflecterende stickers te bekijken. Ze gaven aan dat de hoeveelheid reflectie tegenviel. Maar het blijkt hetzelfde spul te zijn als VM.nl levert, hetzelfde spul als ik op de neus en staart van m'n Versatile heb en waar ook Versatile 006 mee volgeplakt is (en natuurlijk diverse Quests en andere velomobielen). Kijk voor de gein maar naar de onderste foto.
Het is niet zo mooi fel en wit als de 'grijze' retroreflectie op de zijkanten van fietsbanden en de wieldoekjes maar toch nog wel duidelijk zichtbaar.
Ik denk dat ik ook nog een paar kleine oranje stippen op de zijkant ga plakken op het oranje spuitwerk.

zondag 18 januari 2009

Meer geknutsel en geplan

In m'n vorige bericht schreef ik over de positie van de knoppen e.d.

Nu ook een plaatje ter illustratie:

Links:


Onderop komt:
1x schakelaar voor fietscomputerlichtje
Mogelijk nog een 12V sigarettenaanstekerpunt

Bovenop komt:
1 aansluitpunt voor fietscomputerverlichting/looplampje
1x 8 polige DIN (functiedraden)
1x 3 polige DIN (voeding en massadraden)

Rechts:

Onderaan komen:
2 schakelaars voor de accuindicator (aan/en dot/bar)

Bovenop komen:
2 zekeringhouders (voor beide accu's 1)
1x 3 polige DIN (voeding en massadraden)
1x 4 polige DIN (accu's)

zaterdag 17 januari 2009

Weer een wijziging

Er komt weer een kleine wijziging in het schema. Het knoppenpaneeltje (dashboardkastje) van Velomobiel.nl biedt voor mij te weinig ruimte. Maar los daarvan, er zijn nog wat meer problemen waar ik tegenaan loop.

De accu's onder de neusbuis plaatsen zou wel eens een probleem kunnen worden. Ik heb de Quest van Paulus als referentiekader genomen. Die is mogelijk niet actueel genoeg meer, ik zag onder de buis een busje omlaag steken waarvan het nut mij volledig onduidelijk is. Het doet mij denken aan een nokje wat mogelijk dienst zou kunnen doen als houder voor een kettingspanner die op de 20" Quest gebruikt werd. Ik weet dat er sinds de 26" Quest van Paulus en de nieuwere versies, alweer wijzigingen zijn aangebracht. Dus wellicht zit dat nokje er niet meer waardoor de accu's er wel fatsoenlijk passen.

Maar de accu-indicatoren en bijbehorende schakelaar zitten voor het stuur ook niet geheel ideaal. De framebuis is slechts 4cm breed. Nu is de elektronica voor de accu-indicator echt niet groot maar ik kon geen geschikte behuizing vinden die op de buis kan zonder dat ik er last van zou hebben en waar alle elektronica in kon. Dus toch maar een andere plek. Ook is deze plek minder goed bereikbaar dan het dashboard zelf.
Omdat ook de hoofdschakelaar links ook niet ideaal is voor mij, zijn dat nu genoeg redenen voor mij om de boel wat om te gooien.

Ik heb een 2e dashboardkastje bij VM.nl besteld. Deze zal ik rechts monteren. Op de kop welliswaar, maar dat mag de pret niet drukken.
De accu's gaan naar de plek voor de rechter wielkast.
De hoofdschakelaar gaat naar het rechter dashboardkastje. Zo ook de accu-indicator, die ga ik daar inbouwen, de bijbehorende schakelaar, de zekeringen en het laadpunt, tevens uitgang voor 12V voor bijvoorbeeld mobieltje. Ook wil ik er nog een USB-aansluiting in maken. Daar heb ik nog niet goed genoeg naar gekeken, maar dat komt nog wel.

Dat betekent dus dat het doosje op de framebuis komt te vervallen. Mogelijk komt daar nog wel weer wat spul voor het alarm, maar daarvoor moet ik eerst wat meer duidelijkheid hebben over het alarm. In ieder geval bereid ik de doos in de neus wel voor zodat ik daar het alarm zo in kan prikken.

Maar wat komt er nou allemaal (zichtbaar) in de 2 dashboardkastjes?

Links:
5 schakelaars voor alarmlicht, achterlicht, InoLED, markeringslichten en fietscomputerlichtje
8 LEDs voor bovenstaande zaken
1 aansluitpunt voor fietscomputerverlichting/looplampje
Mogelijk nog een 12V sigarettenaanstekerpunt
1x 8 polige DIN (functiedraden)
1x 3 polige DIN (voeding en massadraden)

Rechts:
1 sleutelschakelaar
1 wisselschakelaar om te wisselen tussen de accu's
2 schakelaars voor de accuindicator (aan/en dot/bar)
2 zekeringhouders (voor beide accu's 1)
1 12V sigarettenaanstekerpunt
1x 3 polige DIN (voeding en massadraden)
1x 4 polige DIN (accu's)
2x 10 LEDs voor accu-indicatoren
3 LEDs voor boordspanning en accu-indicator

Dat gaat nog flink proppen worden denk ik. Maar ook wel erg netjes. Zo heb ik niet 'losse' doosjes in beeld. Die zitten wat verder weggewerkt in de fiets.

Een niet-productief dagje

Vandaag ben ik op pad gegaan om wat dingen te regelen voor m'n nieuwe fiets.

Allereerst ben ik bij Paulus langs gegaan om wat dingen van de Quest op te meten en wat spullen van hem te lenen. Daar begon de gein. Paulus had (zoals gebruikelijk) z'n spullen goed voor elkaar maar wat me daar tegen zat was m'n linker voorband. Toen ik bij Paulus aankwam, hoorde ik m'n linker voorband sissen. Lek dus. En jawel, de antilekvloeistof kwam vrolijk naar buiten spuiten. Echt dichten was er niet bij dus ik ben benieuwd wat dat voor lek is. Maar dat ga ik straks controleren.

Na het bezoekje aan Paulus ben ik doorgereden naar Fakkert om daar wat elektronicadoosjes en stekkers wilde halen voor m'n nieuwe fiets.
Het type wat ik wil hebben, is de wat oudere DIN. En wat krijg ik te horen? DIN gaat eruit. Wat ze op voorraad hebben, hebben ze nog maar daarna gaat het moeilijk worden. Gezien ik 12 setjes 8 polig nodig heb, was ik bang dat dat wel eens een probleem kon gaan worden. En inderdaad, ze hebben het niet meer op voorraad. Maar goed, ze gaan maandag bellen met de leverancier in de hoop nog genoeg setjes te kunnen bestellen.
Maar ongedane zaken ben ik dus weer vertrokken want zonder stekkers weet ik ook niet hoe grote doosjes ik nodig heb. Dus ook geen doosjes gekocht.

Vervolgens ben ik doorgereden naar De Kleine om daar hun retroreflecterende folie te bekijken. Ik heb een offerte van ze ontvangen. Daarin schrijven ze dat de werking van het retroreflecterende folie tegenvalt. Ik ben benieuwd. De zwarte retroreflecterende folie die VM.nl verkoopt, is inderdaad wel minder van werking dan bijvoorbeeld de oranje retroreflecterende stickers die op de achterkant van de Quest geplakt wordt, maar ik vind de werking echt ruim voldoende.
Maar ik had het kunnen weten: De Kleine zit dicht. Dus ook daar ben ik ongedane zaken weer weg gegaan.

donderdag 15 januari 2009

Weinig fietsen, veel puzzelen

Vandaag heb ik weinig gefietst. Het is vandaag 'pappadag' dus ben ik thuis. Veel van fietsen komt dan niet. Ik heb vandaag welgeteld één kilometer gefietst, even snel op en neer naar de visboer.

Verder ben ik vandaag ijverig bezig geweest met puzzelen aan het schema. Deze keer heb ik alle schema's samengevoegd tot één groot schema.
Of het nou ligt aan Crocodile Physics, of dat ik een fout heb gemaakt, dat weet ik niet maar één onderdeel van het schema doet wat vreemd. Op de één of andere manier heb ik in het remlichtgedeelte een spanning staan waarvan ik niet weet waar die vandaan komt. Het meest bizarre is nog wel dat het een draad is die tussen een open schakelaar en een diode zit waarbij de diode aan de kathode wel spanning heeft maar wonderbaarlijk genoeg ook aan de anodekant. Tussen de anode en de eerder genoemde schakelaar zit verder níets. Geen enkel 'zijspoor' naar een ander stukje schema. Ik denk dus echt dat de fout zit in het programma.

Wel heb ik mezelf op een andere fout betrapt. In het hele proces is ergens een telfoutje/denkfoutje ontstaan in het aantal te gebruiken aders van een 8-aderige kabel. Tussen het dashboardkastje en het kastje met de knoppen, dacht ik 8 aders nodig te hebben, zeer mooi gezien het aantal aders van 8 wat ik tot m'n beschikking heb. Maar toen ik het hele schema in elkaar had zitten, bleek dat ik er 9 nodig had. Dus ben ik weer wat aan het wijzigen geweest. 1 Weerstand en 1 LM317 hebben een ander plekkie gekregen om een ader uit te sparen en zo toch op 9 uit te komen.



Verder heb ik vandaag het zwikkie spul van Conrad ontvangen. Blijkbaar heb ik één witte schakelaar besteld per ongeluk. Dat gaat toch een zwarte worden want wit vind ik niet zo mooi tussen al die zwarte knoppies.

Ook ben ik maar eens aan het tellen gegaan hoeveel stekkers en chassisdelen ik nodig heb. Dat wordt ook fors. Alleen al van de 8-polige variant heb ik er 12 van elk nodig. Verder heb ik ook nog een zwikkie 3-polige stekkers nodig.

Dat zal bij elkaar ook niet goedkoop worden.

woensdag 14 januari 2009

'Warmer weer' en 'het houdt je van de straat'

Nee, het warme weer houdt me zeker niet van de straat. Vandaag heb ik ook gewoon weer m'n woon-werk-ritje gereden. M'n snelheid lag weer wat hoger dan de afgelopen dagen. Niet geheel vreemd omdat de temperatuur dus hoger lag.

Maar wat betreft dat van de straat houden. Ik ben nog altijd druk puzzelende hoe ik het mooist de elektronica voor m'n nieuwe fiets kan maken. Telkens weer komt er een kleine wijziging in het schema.

Toen ik vandaag wat aan het puzzelen was met een alarm, kwam ik tot de ontdekking dat het helemaal niet handig is om de schakelaar om tussen de 2 accu's te wisselen, links in het dashboard te plaatsen. Goed, wel handig omdat je daar goed bij kan maar omdat de knop niet zo gek vaak nodig is (behalve bij het laden), is een andere plek niet zo'n punt.
Het motoralarm heeft een paar draden nodig maar in ieder geval 2 voedingsdraden. 1 rechtstreeks van de accu en 1 na de contactsleutel. De 'rechtstreekse' draad, die loopt in het oude schema vanaf de wisselschakelaar voor de accu's vanaf het dashboard naar de neus en kan dan verder naar achteren lopen, waar het alarm moet komen. Alleen heb ik ook 2 draden vanaf de accu via de neus naar het dashboardkastje lopen. Omdat ik maar één accu wil gebruiken, moet er dan ook nog eens nóg een draad lopen van dashboardkastje naar het alarm. Dat zijn dus 2 +draden van accu naar dashboardkastje en vervolgens weer 2 draden terug (1 +draad vóór het contact en 1 +draad ná het contact). Niet praktisch dus. Plaats ik de schakelaar voor het stuur, dan heb ik daar direct beide benodigde aansluitingen. Dan hoeft alleen nog maar de +draad door te lopen naar het dashboardkastje en vervolgens na het contact weer een +draad terug naar de neus. Dat scheelt me daar dus 2 draden.

Het is alleen even kijken of ik goed bij dat punt voor het stuur kan komen. Wel zo handig als ik de schakelaar gemakkelijk kan omzeten als ik aan het laden ga.

maandag 12 januari 2009

Schema's

Ik hoop dat de boel nu klopt maar na uren denken, puzzelen en tekenen ben ik uitgekomen op de verschillende schema's voor de elektronica in de fiets. Er ontbreken nog wel een paar kleine dingen zoals een fietscomputerverlichting maar de hoofdmoot aan verlichting zit erin.

Onderstaande schema's zijn voorzien met onderdelenlijstjes. Of die nog kloppen, weet ik zo niet, die heb ik niet helemaal bijgehouden.
Verder is het handig om te weten dat alle getekende weerstanden (op de clignoteur en de 4 weerstanden bij de richtingaanwijzer Luxeons na) gekoppeld zijn aan een LM317. Die laatste kan ik niet tekenen met het programma dus heb ik het beperkt gehouden.
Verder zijn er 2 weerstanden in serie getekend bij het dashboardkastje voor de markeringslichten in de neus. Die 2 samen hebben één LM317.

Verder heb ik 3x een MOSFET opgenomen in het bovenste schema. Die komen wellicht toch nog te vervallen. Mijn kennis is niet genoeg voor die dingen en in de simulatie loop ik telkens tegen problemen aan. Ik wil ze gebruiken als ompoolbeveiliging maar het probleem ontstaat zodra ik bijvoorbeeld de acculader verkeerd eraan prik.

Volgens mij kan ik maar beter gewoon verd*md goed opletten hoe ik de boel aansluit en verder die MOSFETs achterwege laten.
Hieronder staan wat schema's. Ga ze aub niet proberen na te maken zoals ze getekend staan. Dat gaat vermoedelijk flink wat gefrituurde LEDs opleveren. Het gebruikte programma kan helaas geen LM317's tekenen. Die staan niet in de schema's maar zitten wel in de schema's in m'n hoofd verwerkt.

Schema voor de accu-indicatoren en de wisselschakelaar voor de 2 accu's


Richtingaanwijzers en alarmlicht


Voorverlichting [edit]dit is een gewijzigd schema[/edit]


Achterlicht

zondag 11 januari 2009

De knutselaar slaat weer aan het knutselen

Deze keer sla ik niet aan het knutselen voor m'n Versatile. Die is voorzien van alles wat ik er graag in wil hebben. Het is voor m'n nieuwe fiets die dezelfde elektronica gaat krijgen. Goed, wel kleine wijzigingen maar veel naam mag het niet hebben.

- 4 LEDs voor richtingaanwijzers in plaats van 6

- Extra schakelaar op het dashboard voor alarmlicht

- Markeringslichten in de neus zullen nu 1W witte Luxeons worden in plaats van 5mm LEDs. Deze worden dimbaar. Enig verschil is nu dat niet de hoofdverlichting dimbaar is maar juist de markeringslichten. De functie is dus verplaatst. De reden hiervoor is simpel. De hoofdverlichting zal een InoLED Extreme worden. Die heeft alle elektronica al aan boord en is niet meer dimbaar van buitenaf.

- LEDjes op het dashboard om aan te geven wat in/uitgeschakeld is.

- Achterlicht krijgt 4 Luxeons in plaats van 2. Reden is dat ik de verlichting binnen de stroomlijn wil houden. Bij de Versatile zitten er 2 onder een hoek van 45 graden met de fiets waardoor ze zowel naar achteren als opzij schijnen. Bij de Quest zullen er 2 naar achteren wijzen en 2 naar opzij.

- Wel een wezenlijk verschil is dat ik voor de richtingaanwijzerLuxeons voor de gein eens geen LM317's ga gebruiken maar step-down-LED-drivers van de Conrad. Ik had dit eerst niet in de planning want dit is een véél duurdere oplossing dan met een paar LM317's die ook uitstekend hun werk doen. Maar ik zit met het aantal aders in een draad wat hier de beperkende factor is. Ik zou nog meer draden nodig hebben als ik met de LM317 zou willen werken en ook zo energiezuinig mogelijk met de LM317's zou willen omspringen.

Wat betreft de waardes van 'dimbaarheid' van 'koplamp' en achterlicht met dim, rem, mist en normaalfunctie, die zijn praktisch gelijk.

Een bestellijstje van 143 onderdelen met een bedrag van 233,73 euro is het resultaat.
Daar komen nog wat kosten bij voor:
- Behuizingen
- Misschien 3 schakelaars
- Metertje of wat bedrading

Dat is wel even slikken. Bestel alleen een gemonteerd setje richtingaanwijzers bij Velomobiel.nl en je bent 'maar' 150 euro kwijt. Ik ga daar wel een fors eind overheen. Maar daar hebben de LED-drivers een flink aandeel in met 70 euro. Deze LED-Drivers zijn als het goed is energiezuiniger dan de (overigens goed functionerende) manier van Velomobiel.nl
Verder heb ik met het eerder genoemde bedrag wel extra:

- Achterlicht met niet 2 maar 4 functies

- Markeringslicht met niet één maar 3 functies (markeringslicht, wat meer licht en seinlicht)

- 2 Accu-indicatoren

- 3W Richtingaanwijzers i.p.v. 1W

Nu de bestelling afwachten. En dan maar eens zien of ik al een start kan gaan maken met de bouw. Ik moet nog wel een dashboardkastje ophalen zodat ik deze kan bewerken en om te zien hoeveel ruimte ik erin heb. Lang niet alles zal erin gaan wat ik erin wil hebben. Ik zal dus met een extra doos voor de elektronica moeten werken. Waar ik deze ga plaatsen weet ik nog niet. Vermoedelijk ergens op of voor de linker wielkast.

Ook weet ik nog niet hoe ik het aan ga pakken met de accu-indicatoren. Tja, het soldeerwerk weet ik wel maar de plaatsing ervan nog niet. Ik zit ook hier nog wat met de ruimte te klooien. Ik zie wel. Het zal vast goed komen.