zaterdag 13 februari 2010

Quemo is 1 jaar. Tijd voor een vergelijk Quest/Versatile

Hiepderdepiep HOERAAAAAAA
Quemo is één jaar.



7145 kilometer op de teller.

Zoals beloofd, een vergelijk tussen Quest en Versatile zoals ik het beleef. Als je aan het lezen slaat (waarschuwing: het is een éééénorm bericht geworden), houd in gedachten dat alles subjectief is. Veel leeslplezier toegewenst.

Snelheid
Tja, wat valt daar anders over te zeggen dan dat de Quest een stuk sneller is. Op lange rechte stukken van m’n woon-werk-route reed ik met de Versatile in de zomer doorgaans zo’n 32 tot 35 km/h. Met de Quest is dat veelal 38 tot 42 km/h. Een duidelijk verschil. Ook m’n gemiddelde snelheid ligt met de Quest hoger. Uiteraard is de Versatile op sommige plekken ook wel sneller, met name kortere stukken met veel krappe bochtjes waar je met de Quest noodgedwongen moet steken. Maar in z’n totaal is de Quest sneller.

Rendement
Het feit dat de Quest sneller is, betekent ook dat het rendement een stuk hoger is. Maar ik bedoel dan meer de aandrijving. De Versatile is uitgerust met de luxe Rohloffnaaf met 14 versnellingen. Ik begin alleen de indruk te krijgen dat de Rohloffnaaf met name in de winter toch een beduidend lager rendement heeft dan een fiets met derailleur. Ik heb dit gemerkt toen ik op een dag met temperaturen onder 0 m’n fiets een keer binnen op het werk gestald had. De fiets was gedurende de dag mooi op temperatuur gekomen en reed daarna de eerste paar honderd meter als een zonnetje om daarna ineens in te kakken. Iemand merkte op dat dat mogelijk kan komen door de olie die bij een bepaalde temperatuur van dun ineens naar vrij dik kan worden; de viscositeit neemt bij een bepaalde temperatuur dus ineens sterk toe voor zover ik begrepen heb. Dat klopt wel helemaal met het plaatje wat ik erbij heb.
Maar de Quest is dus op dat vlak qua aandrijving dus echt beter en daarmee ook eigenlijk alle fietsen met derailleur (mits goed onderhouden)

Zitting
Dat was even wennen, weer terug op een harde plaat met kussen erop. De spanzitting van de Versatile had ik graag in m’n Quest gemonteerd maar dat lukt niet zonder dan de zitting definitief te monteren waarbij hij niet omhoog geklapt kan worden. Dat is voor mij geen optie dus geen Versatile spanzitting in de Quest.
Daarbij komt dat ik een lang bovenlichaam heb. De zitting van de Quest staat daarom maximaal omlaag aan de achterkant en maximaal omhoog aan de voorkant. Toch rust de stoel nog op de bodem. Bij de Versatile had ik onder de zitting nog enkele centimeters ruimte vrij. Dat scheelt weer wat contacttrillingen.
Zowel ventilatie als comfort van de spanzitting van de Versatile vind ik beter en aangenamer. Hier dus een pluspunt voor de Versatile.

Stuuruitslag
Dit was in het begin wennen. In de jaren dat ik nog geen Quest reed, zag ik andere Questrijders altijd de bocht vrij ruim nemen, terwijl de Versatile bij wijze van spreken ‘haaks’ om de bocht kon. Nu ik zelf Quest rijd, heb ik toch de indruk dat sommige rijders misschien wat overdreven ver naar links sturen voordat ze een bocht in gaan. Dat kan volgens mij minder. Tja, tenzij ze dikke banden gemonteerd hebben om de voorwielen. Ik doe het met de niet al te brede Kojaks.
Ik was bang dat ik toch met enige regelmaat problemen zou krijgen met de beperkte stuuruitslag. De draaicirkel van de Quest is bijna 2x zo groot als die van de Versatile. Maar ik moet bekennen, het valt me uiteindelijk reuze mee. Wel blijft m’n punt staan dat de Quest op m’n oude woon-werk-route tegen problemen aan zou lopen bij een bepaalde bocht. Later is die bewuste bocht wat aangepast waardoor een Quest die nu ook kan nemen, al moet de fiets wel eerst helemaal links van de weg gaan rijden om de bocht naar rechts te kunnen maken.
Maar in de andere richting was het voor een Quest onmogelijk om de bocht terug te maken. Dat punt staat nog steeds. Hoewel ook hier geknutseld is aan de weg waardoor het zelfs met de Versatile nog strak sturen is om net de bocht te kunnen maken waarbij ook nog eens de regels overtreden worden omdat je dan bij verkeerslichten aan de linker kant van het fietspad uitkomt en niet de mogelijkheid hebt om naar rechts te gaan.
Maar op een andere plek van m’n oude route zijn werkzaamheden geweest waardoor ik de oude route niet meer rijd. De nieuwe route is volledig Quest-proof.

Stabiliteit
De wielen staan een stuk dichter bij elkaar dan bij de Versatile. Wat betreft de stabiliteit heb ik niet echt de indruk dat de fietsen elkaar veel ontlopen. Beide fietsen kan ik met gemak op 2 wielen zetten in de bocht. Beide fietsen laten zich ook dan nog goed bedienen. Het lagere zwaartepunt van de Quest heft de kleinere spoorbreedte weer een beetje op.

Wind
De Quest is dan wel beter gestroomlijnd, en dat is tijdens het rijden al te merken aan de snelheid, maar het totaaloppervlak van de zijkant is wel een fors stuk groter dan bij de Versatile en dat is te voelen met wind van opzij. Dat in combinatie met het iets lagere gewicht maakt dat de Quest wel wat zijwindgevoeliger is heb ik het idee.

Regen
Als ik uitga van de Versatile zoals ik hem gekregen had, is de Quest duidelijk beter. Ik ben een keer drijfnat geregend met een stortbui. De oorzaak was de rits in het afdichtzeiltje van de Versatile. Tegenwoordig zit er nog een flapje over de rits maar toch denk ik niet dat dat voldoende is om de Versatile hier te laten winnen van de Quest. Ik heb de Versatile toen voorzien van een op maat gemaakt Questdekje. Sindsdien was het met regenbestendigheid gelijk aan de Quest.
Maar niet alleen tijdens het rijden heb je te maken met regen. Ook met in- en uitstappen. De Versatile heeft natuurlijk z’n openslaande klep waardoor een veel grotere opening ontstaat waar veel meer regen naarbinnen kan vallen. Maar omdat de opening groter is en je een dekje en/of dakje op de openslaande klep kan monteren, is de tijd dat de fiets open staat een stuk korter dan bij de Quest. Daarmee kom ik eigenlijk bij een volgend punt aan, instapgemak. Zie elders in dit bericht. Maar op dit vlak met regen is voor mij de Versatile de onbetwiste winnaar waarbij ik wel erbij moet zeggen dat dat ook alleen maar geldt voor een Versatile met minimaal het Questdekje en als het even kan ook het dakje erbij.

Instapgemak
Tja, dat is met de Versatile in redelijk veel gevallen beter. In geval van regen is het bij de Versatile: klep opentrekken, instappen, klep dicht en wegrijden. Met de Quest is het eerst dakje omhoog klappen, klittenbandjes van het dekje lostrekken, zorgen dat je dekje niet wegwaait, instappen (hogere instap dus iets minder comfortabel dan bij de Versatile). Eenmaal in de fiets is het een kwestie van dakje terugklappen en vasthaken, weer het dekje vastmaken, dat betekent bij mij 7 klittenbandjes, en dan pas rijden. Dat zijn heel wat meer handelingen die toch wel wat tijd kosten.
Bij droog weer maken ze elkaar niet zo gek veel. Bij de Quest is het voor mij het dakje openklappen, instappen (hogere instap blijft gelden als iets lastiger), dakje omlaag en vasthaken. Bij de Versatile zijn dat evenveel handelingen.
Maar instapgemak: de Versatile is wat mij betreft de onbetwiste winnaar.

Sneeuw
Sneeuw heb ik met de Quest ruimschoots kunnen testen. Met de Versatile heb ik in 4 jaar volgens mij minder sneeuw gehad dan met de Quest alleen al deze winter.
In dit geval is het niet alleen de fiets die invloed heeft op het rijgedrag maar ook de banden. Maar het grotere 26” achterwiel van de Quest maakt het rollen toch wat gemakkelijker. Bij de Versatile heb ik als breedste banden van 40mm gehad. Met de Quest ben ik gegaan tot 50mm om het achterwiel. Dit kan ook uitmaken bij de grip in de sneeuw. Wat betreft sturen heb ik de indruk dat smallere voorbanden (Kojaks in mijn geval) beter werken dan iets bredere banden zoals de Marathon Racers die ik onder de Versatile had zitten.
Goed, hier een klein twijfelachtig pluspuntje voor de Quest vanwege het 26” achterwiel.

Heuvels en verzet
De Quest is lichter, de aandrijving lijkt toch wat lichter te zijn dan die van de Versatile. Dat merk ik met name aan het verzet.
Bij de Versatile had ik een verzet waarbij ik in de laagste versnelling met één keer rondtrappen zo’n 1,6 meter vooruit kwam en in de hoogste versnelling 8,6 meter. Ik gebruikte ook de lichtste versnellingen bij het optrekken. Heuvelop (woonwerkroute) had ik vaak toch zeker wel 3 versnellingen over aan de onderkant. Als ik in z’n 4 reed, kwam ik 2,4 meter vooruit met elke omwenteling van de trappers.
Bij de Quest heb ik een verzet met als laagste 1,8 meter vooruit komen bij één omwenteling van de trappers. Dat is dus zwaarder dan de Versatile. Als hoogste 9,8 meter. Terwijl ik bij de Versatile zelden in z’n 14e versnelling reed, doe ik dat met de Quest in de zomer toch wel een paar keer als ik een gevalletje BIS (brommer inhaal syndroom) heb. De versnelling waarmee ik normaal gesproken wegrijd is die met 2,6 meter per omwenteling. Heuvelop rijd ik doorgaans op het middelste voorblad en achter niet in de lichtste versnelling. Dus met de Quest rijd ik meestal in een zwaarder verzet de heuvel op dan ik met de Versatile deed. Mijn kadans is nog nagenoeg gelijk waardoor ik dus eigenlijk wel kan zeggen dat de Quest een betere klimmer is. Niet helemaal vreemd omdat de fiets lichter is en omdat ik de indruk heb dat de aandrijving ook nog eens wat efficiënter is.
Hier is de Quest dus duidelijk de betere wat mij betreft. Zo sterk zelfs dat ik bij vervanging van de achtercassette een zwaardere ga monteren (11-28 in plaats van 11-34) zodra dat nodig is.

Bagage
Toen ik voor het eerst ging kijken naar een nieuwe velomobiel, was de keuze tussen de 20” Quest en de Versatile. Op dat moment was de Quest qua bagageruimte de winnaar. Nu met de 26” Quest is de ruimte minder geworden.
Maar goed, de Versatile is qua bagage een stuk comfortabeler. Het enorme instapgat maakt alles veel toegankelijker. Bovendien is de ruimte boven de achterwielkast veel beter te benaderen bij de Versatile. De ruimte links van het achterwiel (bij beide fietsen de grootste ruimte) is bij de Versatile een tikkeltje breder waardoor daar iets dikkere tassen weggedrukt kunnen worden. Toch valt het me uiteindelijk mee met de Quest want mijn fototas past er toch nog net in.
Bij de Quest vind ik aan de bagageruimte toch wel het grootste mankement dat veel onderdelen toch ín de fiets zitten. Ketting, derilleur en veerpoot zitten allemaal in de fiets. Goed, de eerste twee hebben dan wel afdekkappen over zich heen maar bij een beetje verkeerd inpakken van bagage en je hebt kans dat één en ander gaat aanlopen. Bovendien heb ik al enorm vaak m’n reservejas onder het vet gehad van de ketting. Het kettingvet wat op de één of andere manier toch z’n weg naar de bagageruimte had weten te vinden beschouw ik toch als een probleempunt. Verder is de aanwezigheid van de veerpoot ook soms een kleine bron van smerigheid.
Bij de Versatile heb je deze problemen niet. De ketting is echt voor de volle 100% weggwerkt. De veerpoot wel zichtbaar maar alleen de vulopening voor vet. Deze kan je na vullen gewoon schoonmaken en je hebt ook daar geen bron van smerigheid.
Meenemen van een tijdelijke reserveband zoals een MTB-band voor in de winter, gaat in de Versatile vrij gemakkelijk. Je legt hem gewoon onder je stoel neer en je hebt nergens last van. Bij de Quest zal hij toch in de staart moeten aan de linker kant, daar waar ook m’n bagage voor het werk moet. Ik vind dat niks dus laat ik die band thuis. Ook hier is de Versatile voor mij wat praktischer.
Verder heeft de Versatile een stevigere wielkast waardoor je de fiets gewoon lomp vol kan proppen zonder bang te zijn voor een aanlopend achterwiel. En zware bagage is voor de Versatile ook een minder groot probleem. De Quest is gemaakt van het kwetsbaardere glasvezel (en mogelijk nog wat) terwijl de Versatile gemaakt is van het robuuste Twintex. Bij de Versatile was ik veel minder bang voor zwaardere voorwerpen met eventueel scherpe hoeken. Met de Quest denk ik wel 3x na hoe ik het voorwerp plaats om te voorkomen dat er een gat in de body gestoten wordt.
Tot slot nog de ruimte onder de zitting. Die is bij de Versatile in mijn geval ruimer. Dat komt door m’n korte benen waarbij de stoel dus ver naar voren geplaatst kan worden. Dit levert achter de stoel een forse ruimte op in dat geval. Doordat je door de spanzitting heen kan kijken, kan je erg veel bagage onder de zitting plaatsen en probleemloos zien waar de zitting eventueel op de bagage rust zodat je de bagage anders kan plaatsen om de zitting vrij omlaag te kunnen klappen zonder dat deze op de bagage rust.
Wat betreft de bagageruimte is de Versatile voor mij de onbetwiste winnaar. Ik kan me voorstellen dat een deel van de punten bij mensen met langere benen gewoonweg niet gelden. Maar als het gaat om robuustheid en het aanlopen van wiel en ketting, daar blijven de argumenten gewoon staan.

Ketting
Tja, de ketting. De Quest heeft tegenwoordig één lange ketting die van voor naar achteren loopt. De Versatile heeft een tussenas (Rohloffnaaf) en daardoor twee kettingen.
Om Johan Cruijff na te praten: Elk nadeel hep z’n voordeel. Dat geldt ook voor de Quest en de Versatile. Bij de Versatile zijn de kettingen volledig weggewerkt. Dit heeft als enorm voordeel dat ook in de fiets nergens een stukje ketting zichtbaar is. Met je nette kleren in de Versatile gaan zitten is dan ook geen probleem. Ik heb nooit kettingvet aan m’n broek (of bagage) gehad met de Versatile. Ik heb ook nooit m’n broekspijpen om m’n enkels te hoeven binden om te voorkomen dat ze smerig werden. En om dan bij het nadeel te komen: om bij de ketting te komen moet de fiets op z’n kant en moet voor de voorste ketting een enorme vracht aan bouten losgeschroefd worden. Om bij de achterste ketting te komen moet de achterbrug open wat ook een enorme klus is door een fors aantal schroefjes.
Dat is bij de Quest wel anders. Wil je bij de ketting? Stoel omhoog, stuk afscherming lostrekken van het klittenband en daar is de ketting. Derailleur bereiken? 3 schroefjes aan de buitenkant van de body losdraaien en je kan er bij. Maar dan zitten we dus ook bij een nadeel. Daar waar ik van de ketting in de Versatile nooit last heb gehad qua vuiligheid, heb ik dat met de Quest dus wel. Bagage die vies geworden is en ook m’n broekspijpen zijn niet vrij van vettigheid gebleven. Ik ben dus weer terug bij de klemmetjes en bandjes om de rechter broekspijp om m’n been te klemmen zodat de pijp (bijna) niet vies kan worden van de ketting.
Maar welke fiets is hier nou de winnaar? Ik ga hier ondanks het enorme sleutelwerk om bij de ketting te komen, toch voor de Versatile. Als je dan toch aan het sleutelen gaat, maken die schroeven ook weinig uit. Met een accuboormachine is het toch vrij vlot gepiept. Bij de derailleur hoef je niet te komen want die zit er niet op. Afstellen van de Rohloffnaaf is niet nodig. Ik was (en ben nog altijd) knutselziek waardoor ik m’n Versatile vaak opengeschroefd heb maar nodig was dat lang niet altijd. Omdat het eigenlijk lang niet altijd nodig is maar je wel bij elk ritje gemak hebt van de weggewerkte ketting (en dus geen smerige broekpijpen krijgt), is de Versatile ook hier weer de winnaar voor mij.

Schakelgemak
Daar kan ik heel kort in zijn. Het schakelen met derailleur gaat gewoon goed. Maar zo heel af en toe vergeet ik toch terug te schakelen of gebeurt er iets waardoor ik geen tijd meer heb om te schakelen. Tja, dan is stilstaand kunnen schakelen toch wel een groot voordeel. Pluspuntje voor de Versatile met z’n Rohloffnaaf. Daarbij komt dat een derailleur soms toch niet helemaal goed schakelt omdat hij niet goed is afgesteld. Dat probleem bestaat in wezen niet bij de Rohloffnaaf. Dus ook daar een plusje voor de Versatile die daarmee voor mij wederom de winnaar is.

Hoogte
Wat boeit de hoogte van een fiets nou? Niet zo gek veel. Qua zicht in het verkeer zit je met de Versatile wel een paar centimeter hoger maar niet dermate veel dat ik dat een goed punt vind om mee te rekenen. De láágte van de fiets kan soms wel uitmaken. Goed het hoort niet maar ik dender dagelijks onder een slagboom door waardoor ik 2 slingers in een smal fietspad niet hoef te nemen. Zeker met sneeuw is dat wel fijn omdat er niet goed geveegd wordt op dat stukje fietspad en er dus een smal paadje ligt waar fietsers langzaam doorheen bewegen. Ik hoef niet te wachten op die fietsers omdat ik met m’n Quest gewoon onder de slagboom door kan en dus de fietsers zo kan inhalen. Dat kon met de Versatile met dakje erop net niet. Niet een heel groot punt maar zo heel af en toe toch wel gemakkelijk. Puntje voor de Quest dus.

Kwetsbaarheid body
Als je het bovenstaande verhaal hebt gelezen en het tot hier hebt weten vol te houden, dan weet je al wel wat ik hier ga schrijven denk ik.
De robuuste Twintex body van de Versatile is hier uiteraard toch echt de winnaar. Welliswaar wat zwaarder maar elke velomobiel die ik zal bezitten zal zeker niet de lichtste zijn dus dat beetje gewicht extra ga ik niet over zeuren. De robuustheid van het materiaal is echt goed. Daarbij is de Twintex onderbak van de Versatile ongespoten (levert direct een mooie two-tone fiets op) wat hem direct minder krasgevoelig maakt. De Versatile heeft absoluut wel eens dingen geraakt zoals trappers en paaltjes zonder dat het schade heeft achtergelaten op de onderbak. Dit in tegenstelling tot m’n Quest die al binnen een week z’n eerste kras aan de onderkant opliep door een onverlaat die met brommer of fiets een guts tot op het glasvezel heeft weten te produceren. De Versatile had daar helemaal geen probleem van gemaakt.
Winnaar? Versatile.

Opening in de bodem
Ik heb het over de voetgaten. Jaren geleden heb ik wat indrukken opgeschreven over beide fietsen zonder echt ervaring te hebben gehad. Het viel me tijdens een testritje in beide fietsen op dat de voetgaten van de Quest toch een stuk smaller zijn. Dat leek me toen een probleem. Maar dat is niet het geval gebleken in het afgelopen jaar.
Kortom: geen winnaar of verliezer wat mij betreft. Hoewel de voetgaten van de Quest smaller zijn, voor mij is het verder geen belemmering.

Bereikbaarheid banden (banden wisselen/knutselen)
Hier was ik een paar jaar geleden, bij het schrijven van het vorige lange stuk met vergelijk tussen Quest en Versatile, bang voor de dichte wielkasten van de Quest. Een jaar of wat later mocht ik een keer een band vervangen van een Questrijder. Toen merkte ik al op dat die gesloten wielkast wat dat betreft helemaal niet zo’n probleem is.
Bij spaakbreuk is zo’n gesloten wielkast niet altijd even praktisch. Ik heb veel spaakbreuk zoals een vaste lezer van mijn weblog(s) wel zal weten maar gelukkig kan ik juist die spaken gewoon vervangen terwijl het wiel gemonteerd blijft in de Quest.
Mocht ik ooit andere spaken moeten vervangen of grondiger onderhoud willen plegen aan de remmen dan zal het toch wel wat lastiger worden omdat dan de hele veerpoot gedemonteerd moet worden.
Grotendeels maakt het hier dus niet echt uit welke fiets je hebt, Versatile of Quest. Maar in sommige gevallen is het probleemloos kunnen verwijderen van het wiel en daarna goed bij de remmen kunnen komen toch wel gemakkelijker. Hier dus een kleine winst voor de Versatile.

Cyclonekoppeling
Jaren geleden kon je een cyclonekoppeling op de Quest krijgen maar dan ook echt OP de Quest. Dat wil zeggen: de kogel werd bovenop de smurfenmuts gemonteerd. Dat betekende twee dingen. De fiets werd hoger en de kar drukte daarmee op een niet zo gunstig punt tegen de fiets in bochten. Gelukkig wordt de koppeling tegenwoordig naast het achterwiel tegen de body gemonteerd. Hier was de Versatile in het voordeel maar dat voordeel is weggevallen omdat de Quest nu op een vergelijkbare plek de koppeling heeft zitten.
Wel heeft de Versatile nog één pluspuntje. Je kan een noodkoppeling om de veerpoot leggen, mocht de echte koppeling losraken/breken. Bij de Quest is daar verder geen enkel stukje houvast voor. Tja, je kan de losbreeklus van Radical Design nemen. Ik heb ze in gebruik gehad maar ik vind het regelrechte ondingen (dat is dan ook het enige wat ik ondingen vind van alle dingen die bij Radical Design vandaan komen want de mensen daar leveren prachtige producten op!).
Hier dus een kleine plus voor de Versatile.

Standaard elektronica
Tja, de Versatile wordt wat uitgebreider uitgerust dan de Quest. Maar dan hebben we het eigenlijk alleen over de richtingaanwijzers. Hier ontlopen de twee fietsen elkaar nagenoeg niet. Geen winnaar wat mij betreft.

Tilbeugel achterkant en parkeerrem
HET ding wat uiteindelijk de doorslag gegeven heeft bij de keuze tussen Quest en Versatile een paar jaar geleden. De tilbeugel van de Versatile is echt enorm praktisch. Je kan de fiets zo aan de hand in de garage zetten of even keren.
De Quest heeft geen tilbeugel. Uiteraard kan die er wel op. Je vraagt Velomobiel.nl vriendelijk of ze de staart wat willen verstevigen zodat je er zelf een keukenkasthandgreepje o.i.d. aan kan monteren. Geen probleem verder.
Maar toch is de Versatile hier de winnaar. Waarom? Niet zozeer omdat de tilbeugel er standaard aan zit want zelf zo’n ding monteren op de Quest stelt maar weinig voor. Nee, het verschil zit hem puur in de bijbehorende functionaliteit van de Versatile: de parkeerrem.
Als de Versatile op de parkeerrem staat, kan je de fiets aan de tilbeugel optillen en vervolgens verplaatsen. Zet de fiets weer neer en hij rolt niet weg. De Quest doet dat wel omdat die de parkeerrem op de voorwielen heeft. Wil je de Quest verplaatsen, dan zal je dus eerst de parkeerrem eraf moeten halen, dan naar de staart lopen (en soms intussen de fiets wel vasthouden om te voorkomen dat hij wegrolt door wind of helling), dan de fiets verplaatsen en vervolgens omgekeerd de fiets weer op de rem zetten. Het zijn niet veel handelingen maar ze zijn er wel. Pluspuntje voor de Versatile dus.

Uiterlijk
Over smaak valt niet te twisten. Van alle velomobielen tot dusver vind ik de Versatile de onbetwiste winnaar qua uiterlijk. De two-tone, de stoere brommerachtige lampjes, het geeft de fiets een stoere snoet. Dit in tegenstelling tot de ‘vormloze’ Quest. In het begin vond ik het ding zelfs spuuglelijk (sorry Allert). Dat is in de loop van de jaren (zeker in de tijd dat ik Paulus heb helpen klussen aan zijn Questen) wel wat veranderd maar toch vind ik een kale Quest zo…. Kaal… Vandaar (en om andere redenen) dat ik mijn Quest toch optisch wat meer vorm heb gegeven.
Wel moet even opgemerkt worden dat alles z’n prijs heeft. In dit geval is het vrij ‘kale’ uiterlijk van de Quest een direct gevolg van die geweldige stroomlijn die het ding heeft.
Maar uiterlijk? De Versatile wint het.

Temperatuur
Tja, wat moet ik hier over zeggen.
Bij warm weer heeft de Versatile wel die kleinere opening aan de bovenkant waardoor je een warme fiets zou verwachten. Maar de Versatile heeft de onbedoelde mogelijkheid om de zijflappen naar buiten te zetten zodat je in de fiets een heerlijke luchtstroom krijgt. Combineer dat met een dakje en je hebt ook geen direct zonlicht op je lichaam. Daarmee kan je de Versatile toch nog betrekkelijk ‘koel’ houden in de zomer.
De Quest heeft een grotere opening. Toch krijg je weinig rijwind in de fiets. De rijwind is voelbaar tot ongeveer borsthoogte. De grotere opening laat meer direct zonlicht toe, tja of je moet het dekje monteren maar bij warm weer is dat toch echt te warm. De Quest rijd ik zomers dan ook zonder dakje (uitgezonderd in regenachtige periodes).
Bij kou gaat het tegenwoordig anders bij mij. Omdat het instapgemak van de Quest wat minder is door ondermeer het dekje, rijd ik zoveel mogelijk zonder dekje. Deze zit opgeborgen onder de neus. Maar met deze kou betekent dat wel wat meer kleding dragen. Hoewel, omdat de wind alleen tot op de borst komt, valt het ook wel mee.

Het is voor mij lastig om hier een winnaar aan te wijzen. Ik gebruik de fietsen wat dit betreft toch wel een beetje anders maar beide fietsen zijn gewoon fijn maar dan op hun eigen manier.

Steun voor schouders/armen in bochten
Bij de overstap van Alleweder naar Versatile was het even wennen. Bij de Alleweder steunde ik met m’n ellebogen tegen de body aan in bochten. Bij de Versatile kon dat niet meer. Dat leek voor mij een probleem totdat ik erachter kwam dat ik ook met m’n arm achter de zitting kon haken en zo mezelf schrap kon zetten in de fiets.
Bij de Quest is dat laatste weer niet meer mogelijk. Maar om je schrap te zetten, zitten er een paar schuimblok steunen bij de schouders. Dit werkt net zo goed.
Hier wat mij betreft weinig verschil tussen Quest en Versatile maar toch een kleine winst voor de Quest omdat je bij de Versatile actief bezig moet zijn om je schrap te zetten, bij de Quest zit je automatisch al netjes klem.

Lopen met de fiets
De Quest is lager, de Quest heeft het stuur in het midden van de fiets. Dit maakt dat het lopen met de Quest niet echt handig gaat. Met de Versatile is dat net even anders. De twee stuurknuppels zitten aan de zijkanten van de fiets waardoor je gemakkelijk bij het stuur kan als de klep opengeklapt is. Dit maakt dat de Versatile ook lopend aan de hand goed te sturen is. Wel een nadeel is dat je met die enorme opengeslagen klep wel een forse dode hoek schuinvoor hebt.
Hier een minieme winst voor de Versatile.

Vervoer kinderen in en naast de fiets
Met de Versatile heb ik de kinderen op schoot vervoerd. Dit ging met de oudste vrij goed toen ze 2 jaar en jonger was. Zelfs met dichtgeslagen klep rijden was gewoon mogelijk. M’n dochtertje lag dan gewoon met het hoofd op m’n borst en kon ik dus gewoon over haar heen kijken. De jongste vindt het niet zo prettig om met dichte klep te rijden. Dus moet de klep open blijven. Geen punt verder alleen moet je niet te hard willen rijden omdat de klep anders dichtwaait door de rijwind.
Met de Quest gaat het iets gemakkelijker. De grotere opening maakt dat ik m’n dochter zelfs tot 5 jaar nog goed op schoot kon nemen in de fiets. Omdat de opening groter is, kon ze gewoon over de ene rand hangen waardoor ik gewoon recht vooruit kon kijken tijdens het fietsen en dat op volle snelheid. Zo heb ik m’n dochter een keer mee gehad naar het werk. Een retourtje van 2x 12,5 kilometer wat ik gewoon op normale snelheid kon rijden.

Met de kar achter de fiets de kinderen vervoeren is geen verschil tussen Quest en Versatile.
Met kind naast de fiets is er wel weer een verschil. Omdat de Versatile een veel lagere instap heeft, geeft het volledige ruimte aan je armen om zijdelings te bewegen als de klep open is. Zo heb ik de oudste vaak naast me gehad tijdens het fietsen en kon ik haar probleemloos duwen of (toen de zijwieltjes er nog aan zaten) zelfs het stuur van haar ‘overnemen’ om zo haar tegen stoepjes op te helpen (zo’n kind gaat anders diagonaal een opritje op en gaat dan geheid onderuit omdat de zijwieltjes niet toestaan dat de fiets dan rechtop blijft). Met de Quest gaat dat toch een stuk lastiger.
Wel blijft natuurlijk staan dat het zicht vooruit niet optimaal te noemen is als je met opengeslagen klep rijdt. Je moet dan scheef uit de fiets hangen om langs de klep heen te kijken.
Hier dus geen winnaar. Kind in de fiets en de Quest is de beste, zodra het gaat om fietsen naast het kind, dan is de Versatile handiger. De rijwind is geen probleem omdat m’n oudste zodanig langzaam rijdt dat de zijwind geen probleem is voor de opengeslagen klep, die blijft gewoon overeind staan (harde tegenwind uitgezonder)

Rijplezier
Weet je, of ik nou een Quest, Versatile of Alleweder of welke velomobiel dan ook heb, het rijden in een velomobiel is gewoon één brok genot. De Quest is dan wat sneller maar de Versatile trekt uit zichzelf vaak meer positieve opmerkingen vanwege het stoerdere uiterlijk. Rijplezier? Gewoon beiden een dikke 10.
En nu. De winnaar? Ik blijf bij wat ik jaren geleden gezegd heb. Voor mij is geen van beiden de beste velomobiel. Beide fietsen hebben hun voordelen en nadelen. Beide fietsen hebben erg interessante dingen. Voor mij zou de ideale fiets zijn een kruising tussen deze twee. Helaas zal je altijd een compromis moeten maken.
Ik heb mij Versatile niet meer maar ik had hem nog altijd graag gehouden. Wil k de Quest kwijt? Nee, wat wil ik ook niet. Helaas laten geld en ruimte niet toe dat ik beide fietsen bezit.
Als ik beide fietsen in één woord zou moeten omschrijven dan zou dat zijn:
Versatile: Comfort
Quest: Snelheid

Voor mij zijn zowel Quest als Versatile gewoon toppers. Laat ik het daar op houden.

Al met al is het een enorm verhaal geworden. Ik heb dit bericht eerst in Word geschreven. Ik ben nu aan het begin van pagina 12. Ik hoop dat het verhaal niet te vermoeiend is voor de lezer. En mocht dat wel zo zijn, dan zal de afhaker niet meer bij deze verontschuldiging aankomen.
Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat iemand er iets aan heeft.

7 opmerkingen:

  1. Wilfred, gefeliciteerd met de verjaardag van Quemo!
    Als ex-velomobielbezitter (WAW) en nu enthousiast roeifietser op 2 of 3 wielen, ben ik onder de indruk van de evenwichtigheid van je verhaal en de grondigheid waarmee je de verschillende gebruiksaspecten van Versatile en Quest hebt belicht.

    Je relativeert -gelukkig!- het belang van het aspect snelheid en laat zien dat andere aspecten in het dagelijks gebruik heel belangrijk zijn!

    Jouw verhaal is een mooi verjaardagscadeau aan de gemeenschap van HPV-rijders en velomobielenthousiastelingen. En dat ter gelegenheid van Quemo's 1e verjaardag... :-)

    Bedankt voor het cadeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wilfred,

    Wat een mooi stuk over de voor en nadelen van de 2 fietsen.
    Je conclusie kan ik alleen maar onderschrijven.
    Het rijden in een velomobiel is een brok genot.
    Ik stap nog iedere dag in met een grote grijns :-)

    Gr
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hartelijk dank voor de mooie en eerlijke vergelijking. Ik heb het van begin tot het eind gelezen. Ik zie dat je nog steeds houdt van de Versatile. Mooi!
    Sommige verquesten iets te veel.
    Beide zijn geweldige mooie velomobielen! Ieder voor de eigen doelgroep, en soms heeft de ene velomobiel iets meer dan de andere. Moeilijke keuzes.

    Gefeliciteerd!

    Theo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessant om te lezen ! Ben eens benieuwd naar mijn eigen vergelijkingen als de Strada 1 jaar oud zal zijn ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De vormloosheid van een Quest herken ik wel. Persoonlijk vind ik de Strada meer smoel hebben. De wielen zichtbaar breekt de vorm samen met die eigenwijze achterkant.

    Maar ach, uiteindelijk zit je er in en rijd je ermee. Dan is elke velomobilist gelukkig. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heb je wel ff gezongen wilfedje ?? feli trouwens
    dat Quemo maar vele jaren mee mag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb de indruk dat de Versatile en de Quest eigenlijk 2 uitersten zijn op velomobielgebied.
    De eerste degelijk maar met nogal wat transmissieverlies, de laatste snel maar bijzonder kwetsbaar: De wielkasten komen er vanzelf in!
    Een Versatile met 1 ketting/kettinggeleidewiel en tweezijdige wielophanging zou mij 't meest aanspreken....!

    BeantwoordenVerwijderen