woensdag 24 maart 2010

Lek 6, 7, 8, 9 en 10 en Perfect Moiree

Gisteren heb ik bij de fietsenmaker m'n bestelde Perfect Moirees opgehaald. 3x 47-406 voor de voorbanden en 1x 54-559 voor de achterband.

Vandaag heb ik m'n vrije dag dus een mooi moment om de banden maar eens te vervangen. Furious Fred zat nog altijd op het achterwiel. De noodzaak van verwisselen zag ik ook niet want de band is stil en rijdt gewoon heerlijk vlot. Wel een punt is dat mijn Furious Fred absoluut géén antileklaag heeft, dus dat betekent een grotere kans op lekrijden.

Eerst heb ik de Kojaks van m'n voorwielen gehaald. De ene was tot op het draad versleten en is dus afgeschreven. De ander heeft in de rijlaag een enorme gleuf van zo'n 20 cm lopen in de lengterichting maar het canvas is niet zichtbaar; voor mij geen reden om hem af te schrijven. Die hangt nu dus aan het plafond van de zolder te wachten op komend najaar maar eerst mag hij dus 'overzomeren'.

Na de voorbanden is de achterband aan de beurt. Ik laat de band leeglopen en trek hem van de velg. Direct komt de Super Sealant me bij wijze van spreken om de oren vliegen. Goed, ik heb dus lek gereden.
Om niet teveel vloeistof te verliezen uit de binnenband, haal ik hem uit de buitenband zodat ik goed kan zien waar het lek zit en die plek bovenaan houden zodat de vloeistof ver uit de buurt blijft van het lek. Maar met dat ik de binnenband uit de buitenband trek, zie ik nog 2 spuitertjes. Kortom: 3x lek in Furious Fred. Maar van die lekken heb ik dus niets gemerkt. Super Sealant heeft uitstekend z'n werk gedaan.

Na een inspectie van Furious Fred lijkt het erop dat het grootste lek er al een aardig tijdje zit. Ook Furious Fred heeft een gaatje dat opgevuld is met de antilekvloeistof. Na wat zoekwerk vind ik ook de andere twee lekplekken.
Furious Fred heeft nu ongeveer 1500 kilometer gereden.

De binnenband bekijk ik ook eens wat beter. Behalve de 3 echte lekken zie ik ook nog een duidelijke wannabee en een plekje die mogelijk ook een gedicht lek is maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Wel zie ik her en der in de binnenband nog kleine beschadigingen zitten waar dus ook al indringers aan de gang zijn geweest.

Nu nog even m'n fietscomputer opnieuw instellen want de PM's zijn wel een fors stuk dikker dan de Kojaks.

Kojak : 1477mm
Perfect Moiree: 1575mm
De instelling voor de PM heb ik van Ligfiets.net. Deze omtrek is gemeten bij 6 bar maar ik heb de band op 5 bar staan terwijl er maar 4,5 in mag. De omtrek ga ik nog zelf nameten bij 5 bar. En natuurlijk een controle aan de hand van GPS.

[update]
Na advies van Wim S. en Paul D. heb ik de druk naar 6 bar opgevoerd in de voorbanden. De gemeten omtrek is bij mij 1560 mm. Dat is de stand die ik invoer in m'n fietscomputer. 1575 was in ieder geval met 5 bar véél teveel. Straks nog een keer vergelijken met m'n GPS om te zien hoe dat uitpakt.
[/update]

De binnenbanden voor de Perfect Moirees om de voorwielen heb ik trouwens NIET voorzien van Super Sealant omdat de ventielen niet open te schroeven zijn. Binnenkort dus maar een nieuw setje binnenbanden kopen met openschroefbaar frans ventiel en geschikt voor 47mm brede banden.

[edit]
Ik ga mijn bericht een beetje aanvullen. Zojuist was ik in de garage om nog even wat op te bergen. Ik had nog niet gekeken hoe stoer die brede achterband onder m'n fiets staat. Dus kijk ik vanaf de achterkant naar m'n fiets, zie ik dat de band helemaal zacht is. "Hm, vergeten op te pompen?...... Nee, niet vergeten op te pompen!"

Tja, wat kan er dan mis zijn? Ventiel niet goed dicht? Ik heb de binnenband immers bijgevuld met wat Super Sealant. Of zouden mogelijk toch de 2 wannabee lekjes toch echte lekjes zijn? Dus heb ik de band van m'n fiets getrokken en nog een keer geïnspecteerd. En jawel, toch de twee wannabee's die blijkbaar geen wannabees zijn.
Dat ze nu niet gedicht zijn door de Super Sealant is trouwens niet vreemd. Het spul is eigenlijk alleen effectief als je rijdt. Dan komt de vloeistof bij het gat. In dit geval zal in ieder geval één van de lekjes niet in de vloeistof hebben gestaan en dus z'n kans gezien om lucht te laten ontsnappen.

Maar goed, m'n binnenband heeft nu dus al 5 plakkers. Dat wordt zo'n beetje tijd om te vervangen, en dat gaat ook bij het volgende lek gebeuren.

Uiteraard moet ik de statistieken ook aanvullen. Het ging t/m lek 8 maar dat wordt nu dus t/m lek 10.

De statistieken:
Lek 1: 2358km; Rechtsvoor; Kojak; gewoon lek
Lek 2: 3032km; Rechtsvoor; Kojak; vrij 'groot' stukje metaal.
Lek 3: 4922km; Rechtsvoor; Kojak; groot stuk glas
Lek 4: 6341km; Achter; Kojak; groot stuk glas maar effectief gedicht door SuperSealant; pas opgemerkt bij verwisselen van de band.
Lek 5: 6947km; Rechtsvoor; Kojak; niet duidelijk wat de veroorzaker was, wel veel steentjes/glas aangetroffen.
Lek 6, 7, 8, 9 en 10: 7859km; Achter; Furious Fred; 1 groter lek, 4 kleinere lekken, alle 5 gedicht door SuperSealant en pas opgemerkt bij verwisselen van de band.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Wilfred,

    Als je nieuwe binnenbanden voor de Perfect Moirees 47 wilt hebben kan ik je de bredere versies aanbevelen. 32/47 - 406 van Vredestein heeft me al 3 geknapte binnenbanden opgeleverd. De P.M. is nl een enorm volumineuze band. Vredestein zelf adviseert 47/62 -406 maar die is moeilijk te krijgen. Ik heb nu de DV7 van schwalbe (40/62 - 406) Hollands ventiel, dus makkelijk in te spuiten met super sealent. Doordat de binnenband nu wat minder op rek staat bij 6 bar heb je minder kans op een lek. 4o ml vloeistof doe ik in de voorband en heeft al 3 lekken gedicht!

    Groet,

    Paul.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Paul,

    Ik heb nu toch al een redelijk aantal niet gedichte lekken gehad maar dat waren grote lekken en veelal met banden op 6 bar. Op welke druk heb jij je voorbanden? Ik heb er bij mij 5 in geperst.

    Hoe ben jij erachter gekomen dat je gedichte lekken had?

    Wat betreft de banden. Ik ga absoluut NIET voor hollands ventiel. De reden daarvoor is dat die beduidend minder praktisch zijn bij het leggen van een band. Ik heb de binnenband al in de buitenband gedrukt en net op vorm geblazen, nog voor ik hem om de velg leg. En bij een hollands ventiel zit dan het busje om het ventiel op z'n plek te houden in de weg; die gaat niet door het ventielgat. Vandaar voor mij frans of autoventiel met momenteel m'n grootste voorkeur voor frans.
    Maar ik ga ook zeker een binnenband nemen die een bereik heeft waar de 47mm netjes (ruim) binnen valt en voor het achterwiel waar de 54 mooi (ruim) binnen valt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,

    6 Bar in de voorbanden werd me door Ymte geadviseerd. Dan is de PM een snelle band. Hij is nl heel drukgevoelig, een bar minder en de rolweerstand wordt veel te hoog. Ik heb nu 3 keer een flink drukverval gehad in de voorbanden wat kwam doordat ik lek reed. Joe spul dichtte het gat netjes en ik hoefde alleen maar bij te pompen. Hoe ik daar achter kom: een band ineens op 3 bar van het 1 op het andere moment en daarna dicht, witte smurrie wat uit het ventielgat spoot en ik heb de binnenband gisteren vervangen door een maatje groter. Mooi te zien dat de gaatjes opgevuld waren. Ik heb hollandse ventielen simpel omdat de plaatselijke fietsboer op de hoek die in alle soorten en 20 inch maten verkoopt. Je hebt gelijk met dat busje, dat moet er eerst af. Maar je velg heeft wel de diameter voor een hollands ventiel. Ik vind het mooier passen.En de super sealant gaat er makkelijker in. Ik vul ze nog wel eens bij. Nog 1 tip: vervang het rubbern velglint voor 13 mm velox jante kleeflint. Rondom het ventielgat blijft het veel mooier zitten en het is beter bestand tegen hoge druk.

    Groet,

    Paul.

    BeantwoordenVerwijderen