maandag 22 maart 2010

Meer gereedschap en Wat ze zeggen

Vandaag heb ik bij de bouwmarkt een goedkoop setje steeksleutels gekocht. Hoewel ik een groot liefhebber ben van goed gereedschap, mocht het nu 'el cheapo' zijn. Thuis aangekomen heb ik de dremel gepakt en heb ik lustig erop los gedremeld op sleutel 8. De reden? Een sleutelend velomobielrijder of andere trikerijder zal misschien wel weten waarom.

De kogelkopjes voor de voorwielophanging kan je met een normale steeksleutel eigenlijk niet los krijgen. De reden is simpel: de normale steeksleutels zijn te dik om op die plek te gebruiken. Vandaar nu dus een steeksleutel die ik zeker 30% dunner heb gemaakt. Weer een nieuw stukje velomobielgereedschap dus. Ik had dit alleen veel eerder moeten doen. Bij m'n vorige velomobielen had ik het ook al kunnen gebruiken. Maar goed, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

En over 'zeggen' gesproken. Vandaag nog een leuke.

Vlak bij huis rijd ik via verplicht fietspad, evenwijdig aan de weg waar ik woon. Er zit een water tussen dus mag er ook gewoon op de weg gefietst worden. Maar ik vind het fietspad een handigere keuze.

Hoe dan ook. Ik rijd een 150 meter evenwijdig aan de weg om daarna rechtsaf te slaan, de weg over te steken en even later linksaf ons achterpad op te rijden.
Vandaag zag ik een man op vouwfiets in dezelfde richting rijden als ik. Alleen gaat een Quest toch doorgaans een stuk sneller.

Ik sla, zoals gezegd, op een gegeven moment rechtsaf, steek over en even later linksaf ons achterpad op.
Bij de garage stap ik uit. Komt de vouwfietser ineens van de andere kant het achterpad oprijden en rijdt richting 'terug'. In het voorbijgaan zegt hij quasi-verontwaardigd: 'Door jou heb ik m'n eigen weg gemist'. Ik heb maar even een quasi-verontschuldiging gedaan: 'Sorry'

[edit]
Helemaal vergeten. Ik heb ook besloten om maar eens de Perfect Moirees te gaan proberen. Ik heb 3x 47-406 en 1x 54-559 besteld.

4 opmerkingen:

  1. Mooi dat het gelukt is maar was afslijpen tegen 'n slijpsteen(machine) of haakse slijper niet makkelijker geweest?
    't Lijkt me dat je door koudsmeden ook de binnendiameter van je sleuteltje gauw beïnvloedt (die kun je dan alsnog bijveilen natuurlijk maar...).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Absoluut was dat gemakkelijker geweest. Moet je alleen wel de beschikking hebben over dat materiaal en dat heb ik dus niet. Goed, ik kan best ergens een haakse slijper opsnorkelen maar met de dremel (mini-variant van een slijper) doet het ook uitstekend. Ben je wel ruim een kwartier zoet maar het gaat wel een stuk geleidelijker dan met het grovere gereedschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach sorry Wilfred: Ik dacht zo'n soort 'drevel' dat je bedoelde!
    Terwijl ik n.b. weet dat je zo'n merk-miniboor hebt.Het zal m'n leeftijd wezen.
    Nee, maar dan zijn we 't eens, slimmer electrisch doen zoiets.Niet gaan staan beuken.
    Ik heb (alleen nog)een klein model haakse slijper, geen slijpmachine meer, maar dat scheelt vaak 'n hoop werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. :D
    Met een 'drevel' een sleutel dunner maken? Ik moet er niet aan denken :D

    BeantwoordenVerwijderen