donderdag 29 april 2010

Remwerking 3, nu met Jagwire kabels

Vanavond heb ik een paar remtesten gedaan met de Jagwirekabels.

Onlangs schreef ik eerder over een remtest in m'n eentje. Dat was met gesmeerde remmen maar met 'normale' remkabels. Daarbij was mijn remweg dus 7 tot 7,5 meter.

Vanavond heb ik op dezelfde manier een paar keer mijn remweg bepaald met een beginsnelheid van 36 km/h (10 m/s). Deze remwegen zijn korter dan de remtest die ik samen met Wim S. gedaan heb omdat ik bij die laatst genoemde test ook iets meer reactietijd moet meerekenen omdat het moment van remmen wel enigszins bekend is maar niet helemaal. In m'n eentje kan ik een referentiepunt zelf kiezen en op het moment dat ik daar ben direct in de ankers gaan.

Maar goed, ik heb ook nu een paar metingen gedaan. Deze keer schommelden de waardes tussen 6,1 en 6,6 meter. Dat betekent gemiddeld dus 90 centimeter winst.
Daarvan uitgaande heeft mijn Quest nu dus nagenoeg dezelfde remwerking als een nieuwe Quest met grotere trommelremmen en Jagwirekabels.

Wat mij wel verbaasde is dat ik het vanavond niet voor elkaar heb gekregen om de wielen te blokkeren (heb ik op zich geen problemen mee in verband met de bijbehorende bandenslijtage maar het betekent ook dat ik mogelijk nog niet maximaal rem). Toch heb ik mijn banden wel aan het blokkeren gehad maar dat was gisteren, op ons achterpad met klinkers. De andere ondergrond zou hier een rol kunnen spelen. Ik weet niet wat meer grip heeft maar ik gok op het schone asfalt waarop geen zichtbare slijtlaag is aangebracht.

Dit zou dus toch kunnen betekenen dat de grotere trommelremmen toch ook hier in het vlakke Nederland mogelijk net wat meer voordeel hebben, mits de banden niet blokkeren uiteraard.

Hoe dan ook, bijna een meter winst op 7 meter is niet niks.

1 opmerking:

  1. Hoi Quemo,

    Ik heb ook de Jagwire kabels gekocht. Ik ben gewend om altijd vet op de stalen kabels te doen. Heb je dat ook gedaan? Of monteer je ze zonder vet. Heb je ook een foto van de plek waar je de kabels vastgezet heb met een tiewrap? En misschien een foto van de nieuwe kabel loop...

    Groet Marcel Quest 342

    BeantwoordenVerwijderen