vrijdag 25 juni 2010

RVS en RIS

Vandaag was het heerlijk weer. Ik hoefde geen bagage mee te zeulen naar het werk dus heb ik de Fujin genomen. Veel puf had ik niet dus heb ik het rustig aan gedaan op de heenweg. Ook op de terugweg had ik dat in de planning maar dan moet natuurlijk niet ineens een racefietser in je achteruitkijkspiegel verschijnen.

Langzaam heb ik de snelheid opgevoerd en ben gestopt met opvoeren toen ik 35 km/h reed. Dat vond ik mooi genoeg voor het warme weer. De racefietser pikte aan en ging in m'n wiel rijden en bleef dat een fors eind doen.

Op een gegeven moment reden we een fietsster op een elektrisch ondersteunde fiets achterop. De dame in kwestie reed midden tot links van het fietspad. Reden is me onduidelijk. Op herhaaldelijk bellen reageerde ze niet. De brul van de racefietser gaf ze wel gehoor aan. Tijdens het inhalen mompel ik hardop dat rechts rijden ook een idee is. Een instemmend geluid hoor ik achter me bij de racefietser vandaan komen.

Een eindje verder moet ik afremmen voor verkeerslichten die vrij vlot toch op groen springen. Alleen had ik al teveel terug geschakeld en teveel afgeremd om lekker door te kunnen rijden.
De racefietser komt me voorbij en gaat in z'n eigen tempo de brug op. Dat gaat mij wat minder vlot af en de racefietser loopt uit.

Als ik over het hoogste punt heen ben kan de ligfiets natuurlijk doen waar hij goed in is: vaart maken met lagere luchtweerstand. Het duurt een tijdje maar na enige tijd kom ik achter de racefietser te rijden. Lang duurt dat niet omdat hij na het Ecodrome rechtsaf slaat terwijl ik rechtdoor moet. Ik roep hem nog even na dat hij een mooie conditie heeft. Hij kijkt achterom. Of hij het compliment goed gehoord heeft weet ik niet maar wel dat hij wat heeft horen roepen.

Vanavond heb ik de fujin nogmaals willen gebruiken maar dat was niet verder dan het achterpad af. Ik had de kinderkar erachter hangen maar vond de fiets toch vreemd aanvoelen. Een lekke achterband bleek de oorzaak. Dus ben ik omgekeerd, heb de fiets met kar in de garage gezet en de Quest gepakt. Kind overgeheveld van kar naar de Quest om alsnog op pad te gaan naar m'n bestemming.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten