maandag 30 augustus 2010

Agressief?

Bij de afrit van de snelweg bij Zwolle centrum, komende uit de richting Meppel is het altijd feest. Onlangs is er weer een fietser van de sokken gereden omdat een automobilist de fietser 'over het hoofd' had gezien en nee, het was geen ligfietser waarbij snel de schuld bij de 'lage' ligfietser wordt gelegd. Nee, het zicht op normale fietsers is daar goed en doorgaans ook op ligfietsers. Maar goed, zo'n beetje de helft van de automobilisten heeft daar geen oog voor de fietsers.

Vandaag kwam ik aanrijden. Ik zie voor mij (nog wel op enkele tientallen meters afstand) een witte bestelwagen oprijden tot aan de haaietanden. Ik zie de bestuurder kijken naar links (de juiste richting). Dat is mooi want toch een automobilist die aandacht heeft voor fietsers.
Helaas, te vroeg gejuigd want de man trekt toch op om aan te sluiten achter zijn voorganger waarbij hij dwars op het fietspad stil blijft staan.

Enkele seconden later ben ik daar aangekomen en kan dus niet verder. Ik doe ook maar eens of m'n neus bloedt en rijd door tot de zijkant van z'n wagen en steek m'n vinger op. Nee, niet die middelste maar een dikke duim en geef hem een pluimpje 'Goed gedaan!'
De man draait z'n portierraampje verder omlaag, kijkt in mijn richting en zegt quasi-verontschuldigend 'Sorry hoor'. Ik zeg hem dat hij de kruising staat te blokkeren en geef hem nog een keer het compliment met de bijbehorende opgestoken duim. Maar ik krijg vervolgens te horen dat ik niet zo agressief hoef te doen. Ik geef nog maar een keer duidelijk aan dat ik m'n duim opstak en demonstreer het nog een keer met wederom het compliment

Inmiddels heeft mijn 'bloedende neus' ook effect want rechts van mij kunnen auto's die van de snelweg komen ook niet meer verder want...... ik sta de boel te blokkeren in verband met het heerschap voor mij.
Eindelijk rijdt het heerschap door.

Maarja, dan ben je overgestoken en moet je linksaf. Daar moet je als fietser wederom tal van auto's en vrachtwagens voorbij zien te komen. Zij hebben welliswaar voorrang maar moeten vaak wachten voor verkeerslichten. Tja, ook dan sluiten ze aan en als ze haaietanden voor fietspaden al negeren dan zullen ze aan de regel van het vrijhouden van kruisingen helemáál geen boodschap hebben.

1 opmerking: