zaterdag 7 augustus 2010

Kortere cranks gemonteerd

Vanmiddag ben ik aan de slag gegaan met de kortere cranks. De 170mm cranks hebben plaats gemaakt voor varianten van 155mm.

Wel heb ik een sleutel moeten halen voor het loshalen van de trapas. Ik meende dat ik wel zo'n sleutel had maar dat bleek niet het geval te zijn. Verder kwam ik er tijdens het proces achter dat ik ook een speciaal sleuteltje voor de tandbladen aan de voorkant miste. Ik meende wel dat ik zo'n ding heb maar heb hem niet kunnen vinden. Gelukkig doet wrijving en een grote schroevendraaier ook wonderen. Ik heb de klus dus zonder het sleuteltje geklaard maar ga nog wel een nieuwe halen.

Het losdraaien van de trapas had nog wel wat voeten in aarde. Allereerst was het natuurlijk goed kijken in welke richting ik moest draaien om de boel los te krijgen. Maar toen dat eenmaal duidelijk was kon ik wat meer kracht zetten (wetende dat ik de boel niet strakker zou draaien) en de boel kwam los.

De ketting heb ik wel een schakel moeten verlengen omdat de trapas 1,5 cm verder naar voren geplaatst is op de framebuis. Maar dat klusje was zo geklaard.

Nu kan ik ervaring gaan opdoen. meer dan 60 kilometer heb ik al met de Mango gereden met de kortere cranks maar dat is toch te weinig voor een goede vracht ervaring. Daarbij komt dat de Mango niet helemaal optimaal voor mij was afgesteld. De stoel was wat te rechtop, de zitting te kort en vast zal de afstand tussen trapas en zitting ook niet optimaal zijn geweest maar gelukkig niet zodanig dat ik kwaaltjes aan m'n knieën heb gekregen dus beroerd stond de afstand in ieder geval niet ingesteld.

Maar nu: fietsen dus.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Wilfred (zo heette je vroeger),
    Waarom moest je de as nu ook vervangen? Dat was bij m'n FAW of Hafa niet nodig...?
    groeten Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vrij simpel. De 155mm cranks hebben zo'n vierkant gat wat op zo'n vierkantige spies gedrukt van de as gedrukt moeten worden. De 170mm Cranks hebben zo'n rond geval met van die uitsteeksels (zonnetje zeg maar). Dat past dus niet op elkaar. Nieuwe cranks betekent dus nieuwe as.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat soort crankpassingen ken ik dan ook niet. Ben zélf het zonnetje in ...
    Maar die 155's kan ik vierkant achterstaan!
    Groets

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 't Komt mij allemaal bekend voor. Alweer 4-5 jaar geleden heb ik m'n WAW015 laten afleveren met 155 mm cranks. Dat beviel mij zeer goed vanaf het eerste moment en toen ik m'n vm verkocht zaten ze er nog steeds in.

    Maar er gaat natuurlijk niets boven een echte voetenslee zoals gemonteerd op m'n roeifietsen van Derk Thijs

    BeantwoordenVerwijderen