maandag 23 augustus 2010

Nieuwe verlichting in de staart

Al eerder schreef ik over een niet werkend achterlicht. De oorzaak leek toen een Luxeon die niet goed contact maakte met de koelplaat. Ik heb toen de defecte Luxeon vervangen. Maar al sinds een tijdje werkt het rechter lampje aan de achterkant van de staart niet goed. Met name op lage intensiteit gaf hij duidelijk minder licht dan de rest. Tijd voor vervanging dus.

Maar dat is niet het enige. Het linker knipperlicht in de staart was ook bezig de geest te geven. De amberkleurige Luxeon gaf namelijk ook rood licht. Bij LEDs is dat vaak het teken dat ze bezig zijn 'dood' te gaan. Dus ook die moest vervangen worden.

Ik heb nog één week vakantie dus moet het er toch maar van komen. De fiets heb ik gisteren op blokken gezet (assteunen van de Lidl of Aldi). Dat staat mooi stabiel. Ik heb ook een fietslift gemaakt destijds maar dat is toch niet lekker stabiel zo ben ik een keer achter gekomen. Of die fietslift nog gebruikt gaat worden, weet ik niet. Tenminste, wel wordt hij gebruikt om spullen op te bergen tegen het plafond van de garage, daar is hij wel handig voor in ieder geval.

Omdat het openschroeven van de fiets een vervelend en langdurend karwei is (tenminste, bij mij wel), heb ik de staartverlichting gewoon even helemaal aangepakt.

De achterlichten waren 1W rode Luxeons. Nu heb ik er 3W Luxeons in gezet. Verder waren de 3W amberkleurige Luxeons bewerkt. De koelplaat was aan de ene kant afgeknipt zodat de Luxeon enigszins scheef in het gat gekit kon worden zodat ze schuin naar achteren zouden wijzen. Destijds viel het me tegen hoe schuin ze in het gat konden. ik heb daarom nu de koelplaten heel gelaten en maar eens gezien hoe dat gaat met monteren. De gaten in de body voor deze Luxeons waren al een slag groter en blijkbaar groot genoeg om de Luxeons duidelijk gnoeg buiten de body uit te laten steken. Onder een hoek monteren is niet nodig. Dus de koelplaten heb ik nu gewoon heel gelaten.

De oorzaak van de defecte amberkleurige Luxeon is me niet geheel duidelijk. Ik dacht eerst aan de ellende die ik in het verleden had me de aarding. Maar dat kan de oorzaak niet geweest zijn want ik heb expres de boel experimenteel aan een labvoeding gehangen om zo te zien welk effect een omkering van de polariteit heeft op de Luxeon met z'n driver. Zodra de polariteit op de driver wordt omgekeerd, doet hij gewoon niks.
Daar ligt de oorzaak dus niet.

Een volgende mogelijkheid is dat de driver kapot is gegaan. Maar die geeft een constante stroom af van 0,72A, ongeacht de spanning (3 tot 15V geprobeerd). Dus ook die doet netjes z'n werk.

Mijn gok is daarom dat ook hier koeling het probleem is geweest. Niet de verkleining van de koelplaat zal het probleem zijn denk ik. De andere Luxeon in de staart deed het immers nog goed. Daarbij krijgen de Luxeons wel de maximale stroom tijdens gebruik maar dan pulserend. Ze zullen nooit te warm worden.

Ik denk haast dat, net als met de rode Luxeon destijds, de Luxeon niet goed contact heeft gehad met de koelplaat, mogelijk door verkleinen van de koelplaat en dat daardoor de koeling te weinig is geweest.

Maar m'n fiets heeft nu dus 6 nieuwe Luxeons in de staart. Allemaal 3W. Ook in de neus zitten allemaal 3W Luxeons.

Omdat de top er nu af ligt, heb ik direct de ketting maar even gesmeerd. Nu kan ik er mooi bij.

Straks nog even de niet werkende indicatorLED van het achterlicht repareren en de elektronica is weer helemaal fris.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten