vrijdag 6 augustus 2010

Quemo weer terug en wijziging van de plannen?

Aan het begin van de middag kreeg ik een telefoontje van Velomobiel.nl. Ik had Ymte aan de lijn. Hij zei (of ik begreep) dat mijn fiets klaar was. Ik verbaasde me er een beetje over omdat de kleur nog niet had doorgegeven en omdat ik dacht dat Ymte pas maandag weer bij VM.nl zou zijn. Er moesten immers nog afspraken gemaakt worden over de reparatie van mijn fiets.

Ymte vertelde dat mijn fiets nog niet gespoten was maar had ook niet begrepen dat zij dat zouden regelen. Ik gaf aan dat ik hem daar maandag over had willen bellen. Ymte gaf aan dat het niet zo verstandig is om mijn fiets over te spuiten. De fiets wordt er zwaarder van en dikkere lagen lak brengen ook problemen met zich mee (meer daarover hoorde ik later vandaag). Ymte gaf aan dat het verstandiger was om de waardevermindering van de fiets te vragen in plaats van te laten repareren.

Naar aanleiding van het gesprek met Ymte heb ik gebeld met de schade-expert en hem het verhaal voorgelegd. Hij had als alternatief in gedachten om de complete body te laten vervangen zodat er geen schadeherstel hoefde plaats te vinden. Alleen had hij zich toch wel een beetje heel erg verkeken en verrekend. Hij ging uit van 2600 euro minus de lak van 1000 euro waardoor er een gat van 1600 euro zou ontstaan voor het vervangen van de body. Ik kon hem snel uit de droom helpen omdat ook de bestickering nog van die 2600 betaald moest worden en dat is 1100 euro exclusief BTW. Blijft er dus misschien iets van 300 euro over voor een nieuwe body en het ombouwen. Verre van reëel. Hoe ver? Ook daarover hoorde ik later meer.

Ik ben naar Dronten vertrokken met de Mango om mijn Quest weer op te halen. Onderweg kwam ik nog een auto tegen met een heel bekende oranje aanhanger. Het was Ymte met op de auto 2 velomobielen en in de kar vast ook 4 (mogelijk 6?). Hem zou ik dus vast niet zien bij Velomobiel.nl
Bij Velomobiel.nl aangekomen had ik een gemiddelde van maarliefst 32 km/h staan op m'n GPS. Dat is geen gek gemiddelde, zelfs niet voor mijn Quest. Maar goed, ik liep naar binnen.

Allert stond in de opening van de ruimte waarin ze met glasvezel en epoxy aan de gang gaan. 'Je komt toch niet je Quest ophalen?' was zijn vraag. Ik gaf aan dat ik had begrepen dat hij klaar was. Dat was niet het geval want Allert wilde er net aan beginnen. Mijn Quest lag in de ruimte op z'n kant zodat Allert goed bij de schadeplekken kon komen in de wielkasten.
Allert gaf aan dat ik m'n Quest vandaag ook wel mee kon krijgen maar dan moest ik wel een uurtje geduld hebben. Het weer is vandaag goed genoeg  daarvoor (geen regen, temperatuur hoog genoeg)  dus zou de epoxy thuis kunnen uitharden. Alleen mocht ik dan niet door plassen rijden. Dat is vandaag gelukkig geen probleem.

Ik heb wat gebabbeld met de mannen over het schadeverhaal en het telefoongesprek met de schade-expert eerder deze dag. Bij het verhaal over de problemen met meerdere lagen lak kreeg ik direct een mooi voorbeeld te zien aan m'n eigen Quest. Aan de onderkant zitten in de bult wat schroeven met ringen. Rondom de ringen is de lak wat opgestroopt. Dit is het gevolg van de vele lagen lak die al op de fiets zitten. Dat wordt alleen maar erger met meer lagen lak. Bovendien wil de lak met meer lagen ook niet meer goed uitharden.

Bij m'n vraag naar de optie om de body te vervangen was het ook helemaal helder. Een onderbak zit al aan het bedrag wat de schade-expert meende over te houden als hij de lak eraf trok. Maar al met al zal een Quest voorzien van een nieuwe body maar weinig verschillen met het bedrag van een compleet nieuwe Quest. Kortom: niet eens het overwegen waard. Nog wel een mogelijkheid zou kunnen zijn dat alle lak van mijn Quest gehaald wordt. Maar VM.nl zegt dat niet te gaan doen. Ze hebben dat één keer gedaan maar doen dat nooit weer gezien de enorme bende die dat geeft.

Tijdens het repareren van m'n body viel het Allert op dat m'n ene voorband vervangen moet worden. Die is al door het canvas heen op 1 plek. Dat zal ik doen als de epoxy uitgehard is. Morgen ofzo.

Ook heb ik gesproken over de snelheid van de Mango. Die is me (zoals gezegd) zeker niet tegengevallen. Jan en Theo wisten daar wel een oorzaak voor: het gewicht van mijn fiets. '44 kg' zei Jan. Ze hadden m'n Quest op de weegschaal gehad. Ze wisten wel dat m'n Quest niet de lichtste was en wisten ook wel dat hij inclusief bagage zo'n 50 kg is maar wilden dus ook het 'ledig' gewicht weten. Tja, als je mijn standaard gewicht vergelijkt met het gewicht van de Mango dan zit daar zo'n 15 kg verschil in en dat is vrij fors. Bovendien had de Mango vorige week net een inspectie gehad. Nieuwe bandjes eronder, sporing in orde gemaakt etc. Dat zou het geringe verschil kunnen verklaren.

Ik heb de bagage van de Mango overgeheveld naar m'n Quest en ben op weg gegaan naar huis. Maar bij de eerste bocht bedacht ik me dat ik nog iets was vergeten te vragen. Toen ik de Mango meenam naar huis was me direct iets opgevallen aan het trappen. Het voelde anders aan. Ik gokte op kortere cranks maar heb het verder niet gecontroleerd. Wel weet ik dat het misschien 'anders' maar zeker niet onprettig voelde dus heb ik een rondje gereden en ben weer gestopt bij Velomobiel.nl. Ik heb Theo gevraagd wat voor cranks in de Mango zitten en legde m'n verhaal/ervaringen uit. Hij wist het niet zeker maar dacht wel dat er kortere cranks in zaten. Dus hij controleerde het even. Mango schuin, via de voetgaten naarbinnen turen en waarempel: 155mm tegen de standaard 170mm in mijn Quest. Ik dacht moeilijk te moeten doen met meetlat e.d. om de lengte te achterhalen maar die schijnt gewoon in de cranks gedrukt te staan.

In het verleden heeft bezoeker Mick mij al vaker gewezen op kortere cranks. Nooit heb ik er iets mee gedaan behalve dat ik het wel in m'n hoofd gehouden heb. Nu sprong zijn opmerking/aanbeveling weer door m'n hoofd en sprak over het nut van kortere cranks. Theo gaf aan dat het een behoud kan zijn voor je knieën. Gezien m'n aangename ervaringen heb ik dus direct een set cranks meegenomen met bijbehorende trapas. Mick: je hoort nog hoe het gaat bevallen maar ik denk dat ik je helemaal gelijk ga geven! Maar ik ga nu dus toch je raad opvolgen.

De terugweg ging nog vlotter dan met de Mango. Thuis aangekomen had ik 34,7 km/h gemiddeld op m'n GPS. Toch wel een aanzienlijk verschil met de 32,0 km/h met de Mango op de heenweg.

Nu is het afwachten op de gegevens van de schade-expert. Hij zal mij maandag of dinsdag bellen over het alternatief om de waardevermindering te verhalen op de tegenpartij.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Wilfred,
    Da's dus 't nadeel van de alfabetische volgorde waarop ik verkoos m'n 'gevolgde blogs' te zetten: Dat ik wel n's 'n stukje blijk te missen daardoor...
    Ja, zelfs de bijzonder lange Paul V. met z'n Sunrider rijdt graag met korte cranks!
    Maar 't Is zeker een hele ontspanning voor korte benen als je de knieën niet zo hoog meer op hoeft te trekken. En wat dacht je van de stabielere houding van het bekken?
    Het is echt verkeerde "zuinigheid" om daar op te besparen hoor! Trouwens, je kunt zo sneller draaien dus hebt een minder groot (duur)voortandblad of kleine pionbladen nodig (met een slechter rendement). Het alles is dus in je voordeel...
    Groeten Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch zal ergens de optimale grens zijn voor cranklengte in verhouding tot beenlengte (ofzo want wellicht zijn nog meer factoren belangrijk).

    Met kortere cranks heb je ook dat je meer kracht moet zetten voor hetzelfde moment. Meer kracht betekent weer een grotere belasting voor ondermeer de knieën. Maar goed, dat zal meer van belang zijn bij optrekken en bij heuvelop rijden. Mijn verzet is nog altijd licht genoeg om stevige hellingen aan te kunnen dus dat zal geen problemen opleveren.

    Dat neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben naar een 'formule' ofzo die de optimale cranklengte geeft voor bepaalde beenlengte.

    In ieder geval ga ik de kortere cranks monteren (denk morgen) en daar eens flink wat ervaring mee opdoen omdat ik nu wel overtuigd ben dat dat voor mij wel een stuk gezonder (en ook nog eens praktischer!) zal zijn (ik denk even aan het Questdekje waar ik met m'n voeten soms tegenaan kwam waardoor ik de SPD-plaatjes naar voren verplaatst heb, een reden voor jou om de kortere cranks aan te dragen destijds)

    Wellicht overbodig om te zeggen maar m'n schoenplaatjes gaan ook weer verder naar achteren. Ik weet niet of de positie van de plaatjes de oorzaak is maar ik heb na de O-van-Overijssel last gekregen van 'iets' in m'n hielen. Mogelijk dat ik op kortere afstanden daar nooit last van heb gekregen met de andere positie van de schoenplaatjes maar met die ene lange tocht wel. Ook een reden om die kortere cranks te proberen om te zien of daarmee die klachten verleden tijd zijn (ook al heb ik ze vandaag niet gehad). M'n benen (en de rest van m'n lichaam) zijn me best wat waard. Een paar tientjes aan cranks en trapas wegen daar in ieder geval niet tegenop.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Quote: Met kortere cranks heb je ook dat je meer kracht moet zetten voor hetzelfde moment. Meer kracht betekent weer een grotere belasting voor ondermeer de knieën.

    Ikke: naarmate de knie meer gebogen is, wordt de kracht er op veel groter. Dat zou niet lineair zijn (vlgs bevriende fysio, tevens docent aan een fysio opleiding). Je hebt niet alleen met een arm te maken, maken maar ook met een belasting op een ander deel van je knie. Die voor zover ik begrijp en denk een kleiner oppervlak heeft bij behoorlijk gebogen stand als bij bijna gestrekte stand.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hm.... tja, er zijn natuurlijk heel wat meer delen met krachten dan alleen bij de pedalen. Er moet wel meer aan de hand zijn want bij meer gebogen knie wordt die arm groter en bij gelijk moment wordt dan dus de kracht op de knie kleiner. Een kleiner oppervlak op een bepaald deel zou weer een grotere druk kunnen betekenen. En als het verhaal niet liniair is zoals je aangeeft, dan wordt het lastig rekenen met eenvoudige natuurkunde. Laat ik in ieder geval maar vertrouwen op de kennis van deskundigen (zoals fysiotherapeuten)

    BeantwoordenVerwijderen