dinsdag 3 mei 2011

Rondje Zwolle-Deventer-Apeldoorn-Wezep-Zwolle

Het is vakantie dus dat betekent geen woon-werk-kilometers fietsen. Ik heb m'n lichaamsbeweging wel nodig dus heb ik nog altijd mijn voornemen om in vakanties in ieder geval 100 kilometer per week te fietsen.

Vandaag heb ik daarom een rondje gefietst wat ik al eerder gereden heb. Het betreft een rondje vanaf Zwolle via Olst naar Deventer, dan door naar Apeldoorn om vervolgens via Epe tot vlak voor 't Harde richting Wezep te gaan en ten slotte weer terug naar Zwolle. Een rondje van net iets meer dan 100 kilometer.

Het weer was vandaag heerlijk. Een mooie blauwe lucht met een paar gezonde witte pluimen van wolken erin. De temperatuur ronduit aangenaam om te fietsen: niet te warm, niet te koud maar gewoon lekker.

Ik heb vandaag gereden met Garmin Mobile XT als navigatie met routeerbare topografische kaarten geladen en natuurlijk een route met een paar waypoints erin.

De route ging in Zwolle al verkeerd. Keer op keer blijkt weer dat kaartmateriaal de nodige fouten bevat. Zo wilde de software mij vanaf de Willemsvaart (fietspad) ineens 4 meter hoger laten rijden om daar de IJsselallee (verboden voor fietsers) te nemen. Dat gaat en mag dus niet. Ik ben daarom gewoon doorgereden en het het routeerbare gebeuren z'n werk laten doen.

Bij het Engelse Werk ben ik de dijk op gegaan richting Zwolle Zuid.

Ruim voor de IJsselcentrale ben ik van de dijk af gegaan omdat ik het stuk bij de IJsselcentrale zelf nogal waardeloos rijden vind.

Op een gegeven moment zag ik in de verte heel wat mensen met oranje/rode shirts aan. Ik meende even dat het een stel scouts was maar toen ik dichterbij kwam, bleek het om een enorme club oudere mensen te gaan die, om de één of andere reden, veelal iets roodachtigs droegen.
Omdat er een moeder naderde met wat kroost waarvan 2 op pony's zaten, heb ik m'n fiets in de berm gezet bij het oudere gezelschap. Vrijwel direct kwamen ze op me af en bestookten me met vragen..... in het engels. Het bleek om een buitenlands gezelschap te gaan. Ze waren met de fiets maar hielden pauze. De eerste vraag was of ik van de maan kwam. Tja, zo ongeveer heb ik maar aangegeven. Maar ook de vragen over de prijs, of het een fiets is (is it a bike?, heb ik maar beantwoord met 'yes, well.... actually it's a trike), of er een elektromotor in zit (nee dus, ik doe het helemaal zelf door te trappen). Om de een of andere reden vroegen ze me of ik uit Spanje kwam. Nou nee, tenzij Spanje 16 kilometer terug ligt (zoveel had ik op de teller op dat moment).

De moeder met kids was inmiddels allang gepasseerd dus het gevaar van de pony's was geweken en heb ik na 1:33 minuten kletsen mijn route vervolgd.
In Deventer heb ik de spoorbrug genomen. Ik ben er vaker onderdoor gekomen maar deze keer wilde ik er wel eens een keer overheen en dat kan dus want er ligt een fietspad. Na de spoorbrug moet ik mijn route wel wat aanpassen want ik ging over een smal schelpenpaadje. Dat moet comfortabeler kunnen.

Tussen Deventer en Apeldoorn mocht ik bij Teuge genieten van een strak blauwe lucht welke gekleurd werd door een aantal parachutisten die met hun felgekleurde schermen naar beneden kwamen.

Na Apeldoorn heb ik in Vaassen getracht het kasteel 'links' te laten liggen. De vorige keer ben ik aan het martelen geweest pal naast het kasteel, waar een smal onverhard pad lag met aan het begin irritante dranghekjes waar ik met moeite de Quest langs kon krijgen. Deze keer heb ik daar dus geen last van gehad.

Na Vaassen kwam Epe. Hier ben ik de vorige keer verkeerd gereden en kwam ik ín Epe uit nadat ik door een tunneltje gereden was. Dat is me deze keer niet weer gebeurd, deze keer nam ik wel de juiste afslag waardoor ik gewoon door kon rijden.

Na Epe heb ik wel per ongeluk het fietspad aan de verkeerde kant van de weg gevolgd. Maar goed, ik heb verder met geen enkele andere weggebruiker te maken gehad. Maar dat is dus weer iets om op te letten als ik er weer langs kom.

De route tussen Apeldoorn en Zwolle kan heel wat korter dan via Epe. Maar ik heb bewust gekozen voor deze route omdat ik dan ook het buitengewoon fraaie stukje bos kan nemen tussen 't Harde en Wezep. Dat gaat over de Dellen. Het betreft de Zuidweg en de Nieuwe Zuidweg. Een prachtig stuk waar je enorm hard kan rijden. Echt een aanrader om dat stukje op te nemen in je route:

Helaas waren er maar bar weinig racefietsers. Altijd leuk om met zulke gasten te rijden. Het is nogal heuvelachtig. Tja, heuvelop zijn ze doorgaans sneller maar heuvelaf?..... Nja, kijk zelf maar.

In Wezep besloot ik om de route nog een klein beetje te verleggen en door Hattem te rijden. Ik was wel benieuwd naar de nieuwe spoorbrug over de IJssel.

Thuis aangekomen heb ik dus iets meer dan 100 kilometer op de teller. Volgens GPS heb ik 3:32:20 gereden en 102 kilometer afgelegd met een gemiddelde van 29 km/h. Mijn fietscomputer vindt dat ik 106 kilometer gefietst heb met een gemiddelde van 29,72 km/h. Wat het ook is, het was in ieder geval een prachtig ritje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten