zaterdag 23 juli 2011

Na ruim een week eindelijk weer fietsen

Vorige week donderdag was de laatste keer dat ik gefietst heb. Dat was met een dalende gezondheid. Na een paar dagen stevige koorts (tot zelfs 40,4 graden Celcius) en weinig eten (wegens weinig trek) ben ik sinds maandag weer aan de beterende hand. Mijn eetlust is weer terug maar helemaal de oude ben ik nog niet.

Desondanks had ik wel zin om weer een stuk te fietsen. Vandaag ben ik daarom met de Zaterdagfietsers van Plat Zwolsch meegereden. Maar al vrij vlot was duidelijk dat m'n conditie en kracht te wensen over laten. Op de heenweg naar Elburg heb ik laten weten dat ik zou afhaken en in eigen tempo verder zou gaan naar Dronten.
In Elburg hebben we samen wat gedronken. Daarna zijn we onze eigen weg gegaan.

De route naar Dronten heb ik dus in eigen tempo gereden. Onderweg ben ik nog een groene en een wittte Quest tegengekomen. Verder was het weer bij de brug van Elburg naar Flevoland enorm slecht. Het water kwam met bakken uit de lucht. Gelukkig was deze bui van korte duur.

In Dronten aangekomen heb ik even moeten wachten. Het was lunchtijd dus tijd voor de innerlijke mens.
Na de lunch vroeg Ymte waarvoor ik gekomen was. Dat was dus voor een nieuwe achtercassette en een nieuwe ketting. De huidige set trapte met enige regelmaat door bij lichte hobbels in het wegdek. Daarbij liep de ketting tegen de afschermkappen aan. Omdat ik een 34-11 cassette bij het achterwiel had, kwam de ketting op het grootste blad wat te hoog door de kettingtunnel te lopen.  Dat in combinatie met het feit dat ik het kleinste voorblad zelden gebruikte en eigenlijk alleen fiets op het grootste voorblad, maakt dat ik dus best een wat zwaarder verzet achter kan gebruiken. Vandaar dat ik naar een 28-11 gegaan ben.

Omdat ik nog niet eerder het achterwiel uit de fiets heb gehaald, vroeg ik of Ymte wat tips kon geven. Ymte vroeg of ik tijd had, ik mocht de fiets ook terplekke onder handen nemen zodat ze bij konden springen in geval van problemen. Het is uiteindelijk uitgedraaid op Ymte die bijna alles gedaan heeft waarbij hij ook nog wel tegen wat problemen aanliep. De achteras wilde niet helemaal vanzelf uit de fiets komen. Er zat wat oxidatie op. Het terugplaatsen ging ook verre van 'vanzelf'. De plastic hamer moest eraan te pas komen om de as weer op z'n plek te krijgen. En eenmaal op z'n plek wilde het achterwiel niet lekker soepel ronddraaien. De achteras moest er dus weer uit. Na opnieuw plaatsen wilde het getande gedeelte van het freewheel weer niet goed grijpen aan het getande deel van de cassette. Maar na wat geklooi zat het achterwiel weer op z'n plek en wilde soepel ronddraaien.

Direct kwam ook aan het licht dat mijn versnellingskabel bij de achterderilleur gespleten was. Een wonder dat mijn fiets nog normaal wilde schakelen. Ymte heeft de buitenkabel wat ingekort (er was nog ruimte voor) zodat die weer een vers, onbeschadigd uiteinde had.
De volgende stap was het vervangen van de ketting. Dat gaat met z'n 2-en een stuk vlotter dan alleen. De ene trekt, de ander voert in en zorgt dat de ketting geen slagen heeft.
Toen moest de ketting op maat gemaakt worden. Alleen voor lag de ketting op het middelste blad en achter ook ergens daar in de buurt. Toch wist Ymte in één keer de juiste lengte uit te mikken want naderhand nog een schakel verwijderen was niet meer nodig.
Na wat afstellen van de derailleurkabel kon ik de fiets proberen. Die schakelt als een zonnetje. Het geluid van de nieuwe achtercassette is wel anders dan van de oude maar het klinkt allemaal gezond.

De terugweg naar huis verliep vrij spoedig. Ik had wind mee dus kon ik toch aangename snelheden maken ondanks m'n beroerde conditie.

Vandaag heb ik 80 kilometer gefietst met een gemiddelde van 27,74 km/h
Huidige kilometerstand is 16786. Dat is wel wat anders dan de (elke) 5000 kilometer van de Alleweder waarna ik cassette en ketting vervangen heb.

4 opmerkingen:

  1. Mooi dat het weer wat beter gaat. Die conditie zal vanzelf wel terugkomen.
    Knap dat de lengte van de ketting in 1 keer goed was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen ik met mijn dochter (4) bij VM.NL aankwam zagen we jou net wegfietsen. Ik riep: "kijk, Quemo!" Dochterlief riep: "maak een foto! maak een foto!" Na een zeer kort bezoek aan VM.NL zei ik in de auto, rijdend door Dronten, dat we Quemo waarschijnlijk nog wel zouden zien langs onze weg naar huis. Maar dat viel tegen! We moesten een heel eind omrijden (over de Hanzeweg) om 'Quemo' te achterhalen. Bij het passeren waren we zo enthousiast dat ik heb geclaxoneerd haha... daarna zijn we je nog een keer op de parallelweg tegemoet gereden en toen vond ik het wel prima, dochterlief had je het liefst achterna gezeten tot Zwolle...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch makkelijk als je op fietsafstand van Dronten woont ;-)

    Ik heb ook een nieuwe cassette + ketting besteld, maar als ik lees welke problemen er waren met de achteras bij jouw Quest, ben ik niet zo scheutig om daaraan te beginnen ....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Stradaatje:
    Inderdaad erg makkelijk dat ik op fietsafstand zit. En ik ben helemaal blij dat ik het terplekke heb gedaan/laten doen in plaats van thuis aan het knutselen te slaan.
    Als alles gewoon goed gaat en de as gemakkelijk erin/eruit wil, dan is er weinig aan de hand maar anders is het toch even wat meer gepuzzel.

    @Anoniem:
    Ik kan me 2 auto's herinneren op de parallelweg tussen Roggebotsluis en Dronten. Claxon heb ik niet gehoord maar dat kan gekomen zijn door m'n oortelefoontjes met muziek. Maar het is telkens leuk als m'n fiets in de smaak valt bij mensen want dat was m'n doel bij het kiezen van het uiterlijk.

    @Frank:
    Met de dag gaat het weer beter. Maar de 4 dagen griep zijn goed voor zeker 8 dagen herstel en daarna moet dus nog de conditie weer wat opgekrikt worden. Maar dat zal vast weer lukken.

    BeantwoordenVerwijderen