dinsdag 30 augustus 2011

Lexan en Bison Kit en Ansmannlader

Enige tijd geleden schreef ik over vreemde dingen die gebeurden tijdens het laden van de accu's.
In het kort: ik heb 2 accu's die ik beurtelings oplaad. Het vreemde was dat de accu die aan de lader met druppellaadfunctie hing, sneller leeg liep dan de accu die niet aan de lader hing. Ik heb voor mijn fiets een Ansmannlader.

Vanwege dat vreemde gedoe heb ik een tijdje de Ansmannlader verwisseld met de lader van Versatile 006. Op dat moment begonnen de accu's van de Versatile dezelfde problemen te vertonen. Conclusie: Ansmannlader laadt goed maar de druppelfunctie doet z'n werk niet.

Vandaar dat ik een nieuwe lader heb besteld voor m'n Quest, een gelijke als de lader die bij de Versatile geleverd werd. Na lang zoeken (er staat geen merk op de lader) heb ik het merk Greenforce gevonden die dezelfde lader levert maar ook denk ik de lader onder nog een andere merknaam te hebben gevonden. Telkens kom je deze laders tegen in de duiksport voor de duiklampen.

Hoe dan ook, ik heb een Greenforcelader gekocht. Helaas zat er een kleinere maat Tamiyastekker aan dan aan de accu's zitten dus heb ik er een grotere aan gezet. Hierbij heb ik goed opgelet dat ik de draden wel netjes op dezelfde plek zette in de grotere stekker als in de originele kleine stekker. En dat had ik dus niet moeten doen.
Ook al heb ik nu 3 laders en 6 accu's probleemloos op elkaar kunnen aansluiten waarbij polariteit telkens gelijk was, bij deze Greenforcelader is de polariteit dus blijkbaar omgekeerd! Gevolg was dan ook dat de accu niet wilde laden maar dat er een nare elektronicageur in de garage te ruiken viel. Bovendien begon de lader te roken. Het schijnt dat elektronica werkt op rook want de rook was eruit en hij deed het niet meer.

Ik heb de lader open geschroefd en ook de lader die we bij Versatile 006 gekregen hadden. En jawel, 100% dezelfde lader op 3 zichtbaar beschadigde componentne na. In ieder geval was een weerstand finaal doorgefikt. Verder hadden 2 aangrenzende elco's ook flink veel hitte van de weerstand gekregen en zagen er ook niet fris meer uit. Deze 3 componenten heb ik vervangen maar helaas, de lader doet niet wat hij moet doen, er zijn dus meer componenten kapot. Maar zien of ik het euvel kan vinden.

Hoe dan ook: Ansmann heeft voor mij afgedaan. Greenforce heeft een goede lader maar let dus verdraaid goed op de polariteit.

Verder viel me vandaag wat vreemds op aan het vizier. Toen ik na een ritje uitstapte, zag ik dat het uiteinde van het vizier niet mooi aansloot bij de body. Ik dacht dat mogelijk iemand met z'n tengels eraan had gezeten maar het andere uiteinde had dezelfde vreemde bolling.
Blijkbaar kan Lexan niet goed tegen de oplosmiddelen die in Bison Kit zitten. Tenminste, ik neem aan dat het door de Bison Kit komt. Het vijverrubber zal denk ik niet zo snel de oorzaak zijn. Het zit in ieder geval in de lijm waarmee ik het rubber op het Lexan gelijmd heb.

Ik heb de bolling getracht weg te buigen. Mocht dat niet afdoende blijken, dan knip ik het vizier gewoon bij en haal dan dus die verbogen hoek eraf maar laat het stuk met de magneet zitten.
Maar wees dus gewaarschuwd: gebruik geen Bison Kit op Lexan.

2 opmerkingen:

  1. Hey Wilfred,

    't Heeft niets met je vizier te maken, maar toen ik dit zag moest ik gelijk aan je denken:
    http://airswimmers.com/

    Groeten,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb met een grijns van oor tot oor het bijbehorende filmpje bekeken. Dank :D

    BeantwoordenVerwijderen