vrijdag 4 november 2011

RIS de brug op

Gisteren had ik eindelijk weer eens te maken met een racefietser. Het leek een oude kerel maar dat hoeft absoluut niets te zeggen. Wel was ik in het nadeel: we gaan de Oude IJsselbrug op en dan wil je het verschil tussen een 45kg zware velomobiel en een licht racefietsje wel voelen. Mijn voordeel van de stroomlijn is nu een nadeel want pas vanaf 30 km/h begint de stroomlijn echt z'n werk te doen. Dat betekent harder trappen.

Maar goed, het werd vrij snel duidelijk dat deze man toch best wel vlot de brug op kon komen. Een korte RVS werd omgezet in acute RIS. Maar even doortrappen en het werd toch weer RVS:


4 opmerkingen:

  1. Het verbaast me iedere keer hoe het mogelijk is om met een 45kg quest brug! op een wielrenner in te halen.. Deze was best snel! Grappig dat ie nog even keek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als zo'n racefietser wat meer z'n best doet, dan blijf ik waarschijnlijk nergens meer.
    Maar wat betreft dat de bult omhoog gaan met een velomobiel: gewoon doorstampen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met Fujin SL ben ik echt dik in t voordeel op een racefietser (40km/uur brug op!)Jammer genoeg is er dan geen racefietser die ook maar iets probeert. Op lange rechte stukken zal Quest het wel van Fujin winnen maar ik vraag me af of ik in de stad voordeel heb op Quest met al die verkeerslichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt op heel veel vlakken voordeel met de Fujin als je in de stad rijdt. Optrekken gaat met een lichtere fiets beter. Tja, eenmaal op gang is de Quest in het voordeel alleen moet je die snelheid dan wel kunnen bereiken en nog wel belangrijker: kunnen vasthouden en daar gaat het dus vaak verkeerd.

    Met een 2-wieler kan je veel vlotter rotondes en bochten nemen. Met een tweewieler ben je toch wat smaller waardoor je soms gemakkelijker kan inhalen. De Quest is wel in het voordeel dat je ermee de rijbaan op kan, waarmee je soms toch wat gemakkelijker kan doorrijden omdat je dan geen hinder hebt van fietsers die je moet inhalen. Maar overall denk ik dat de Fujin het wint in een stad.

    BeantwoordenVerwijderen