vrijdag 3 februari 2012

In beslag nemen? en sneeuw

Gistermiddag ben ik even op pad gegaan om op zoek te gaan naar stevig licht schuimachtig materiaal om eens te zien of ik een nette oplossing kan maken voor de opening tussen racekap en rolbeugel. Er zijn nogal wat Questrijders die de opening, die 's zomers vast zeer aangenaam is, in de winter hebben afgedicht met een handdoek o.i.d. Het wil namelijk wel flink doortochten en met kou is dat niet altijd even prettig. Nou heb ik wel wat m'n bedenkingen bij het afdichten omdat dat ook de luchtstroom bij het vizier zal doen afnemen, wat mogelijk weer zorgt voor meer beslaan van het vizier. Maar goed, of dat zo is, daar kan je maar op één manier achter komen.

Eerst ben ik bij een zaak geweest die bankstellen e.d. van kussens voorziet. Die hebben zat schuim maar helaas niet wat ik zoek. Het moet bij voorkeur licht zijn, stevig en geen water opnemen. En met name bij dat laatste gaat het veelal fout. Wel hadden ze spul wat geen water opneemt maar dan zit je direct aan vrij zwaar spul; niet wat ik zoek. Zelf zat ik meer te denken aan het schuim wat gebruikt wordt voor diverse 'drijfspullen' die je in zwembaden aantreft. Dan gaat het bijvoorbeeld om van die lange staven waar mensen mee in het water dobberen. Een ander materiaal wat ik geschikt acht is PPE; piepschuim maar dan veel taaier.

Op internet heb ik eens een filmpje gezien waarbij een modelbouwer een fraai vliegend toestel had gemaakt met, wat ik meende PPE, dus hoopte ik het spul aan te treffen bij een modelbouwzaak. Dus ben ik daar naar toe gegaan.
Toen ik weer buiten kwam (ongedane zaken helaas), stond er een agent bij mijn fiets. De man heb ik een jaar of wat eerder ook al eens gesproken, alleen had ik toen nog de Versatile. Ik groet de man. Hij kijkt me aan en zegt : 'Ik denk dat ik deze maar eens in beslag ga nemen'. Ik speel mee en geef aan dat ik dat toch maar liever niet heb (en uiteraard is de kern geheel waar maar zijn opmerking was niet serieus, wat was wel duidelijk). We kletsen wat. Hij lijkt nog altijd geïnteresseerd maar niet genoeg om zelf ook zo'n apparaat aan te schaffen.

En dan vandaag...... is de voorspelde horrorwinter dan toch eindelijk aangebroken? Een paar dagen flinke vorst; genoeg zelfs om in no-time schaatsijs te produceren; en vandaag een dik pak..........


SNEEEEEEUUUUUWWWWW !!!!!!!!!!!!!!

Prachtig gewoon. En ook geen kinderachtig beetje maar gewoon echt een leuk pak. De terugweg ging trouwens betrekkelijk vlot. De verse sneeuw van toch bijna (of misschien wel helemaal) 10 centimeter liet zich betrekkelijk gemakkelijk rijden. Met 30 km/h heb ik hele stukken afgelegd. Maar onderweg heb ik op een gegeven moment toch voor de rijbaan (Vmax 80 km/h) gekozen. Auto's reden betrekkelijk rustig en op het fietspad was het toch niet helemaal fraai meer.

Furious Fred heeft kunnen doen waarvoor ik hem om de achtervelg gelegd heb: graven in de sneeuw. En nodig was het wel want zelfs FF heb ik meermaals aan het slippen gekregen.

6 opmerkingen:

  1. Ah, ik zie dat je inmiddels een bijpassende kleur...:-).
    Kom ik op terug trouwens!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,
    Volgens mij zoek je geextrudeerd polystyreen. Dat is chemisch hetzelde spulletje als piepschuim, want dat is geexpandeerd polystyreen. Het is als grote blauwe isolatieplaten bij de bouwmarkt te krijgen. Roofmate is de merknaam. Wordt gebruikt als isolatie, met name op platte daken aan de buitenkant van de waterdichte laag. Geexpandeerd polystyreen is veel harder dan piepschuim en neemt geen water op.
    Hoop dat je hier iets mee kunt. Succes.
    Jan Laverman Q499

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb even moeten kijken naar dat Roofmate maar heb het gevonden denk ik. Maar dat is toch niet het spul wat ik in gedachten heb. Een tikkie zachter en mogelijk lichter kan geen kwaad. EPP en dat spul waar die 'Zwemnoodles' van gemaakt zijn (wie weet ook wel EPP). Die noodles zijn trouwens voor weinig geld te koop bij bijvoorbeeld de Blokker.

    Maar als ik verder niets kan vinden dan is dat 'extruded polystyreen' ook een optie. Dank in ieder geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inmiddels weet ik ook het materiaal van die 'zwemnoodles': polyethyleenschuim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En ibiliet natuurlijk, waar ook hoofdsteunkussentjes van gemaakt worden, armsteuntjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ochja, daar heb ik als eerste naar gegrepen want ik had nog een oud stuk liggen.... maar helaas heb ik daar al dermate veel vanaf gesneden (om te gebruiken voor allerhande dingen), dat daar niet genoeg meer van over is.

    Maar ik ben ook bezig met Ventisitspul. Luchtdoorlatend en daarmee kan er dus toch nog wel een luchtstroom door de fiets maar het zal vast de wind wat breken.

    BeantwoordenVerwijderen