vrijdag 10 augustus 2012

Dom

Tja, hoe moet ik het anders noemen dan 'dom'. Bij mij onderhoudswerkzaamheden aan m'n fiets heb ik een domme fout gemaakt.

Na wat onderhoud had ik verwacht dat m'n fiets vlotter zou rijden maar echt vlot ging het niet; niet vlot genoeg in ieder geval. Het had natuurlijk m'n conditie kunnen zijn. Maar dat verklaart niet waarom m'n fiets op het grootste voorblad meer weerstand leek te hebben dan op het middelste voorblad. Voorheen ging het trappen juist lichter als ik van middelste blad naar het grootste schakelde.
Ook hoorde ik mijn ketting tijdens het trappen wat aanlopen tegen de voorderailleur. Ik heb getracht wat te verstellen maar niet teveel want het kon nooit ineens enorm afwijken leek me. Na 2 klikjes van de stuurversteller te hebben gedraaid, bleef de ketting aanlopen.

Toen heb ik de ketting maar eens gevolgd. Die maakte wel een vreemde bocht naar links, waarbij ook de ketting tegen de linker kant van de derailleur aanliep. Verder ging de ketting met het tempo van m'n traptempo heen en weer. Een beetje op en neer ken ik wel maar zeker 1,5 cm heen en weer vind ik toch vreemd. Geen wonder want ik had de Jagwire buitenkabel langs de buitenkant van de ketting laten lopen, waardoor deze dus steevast naar links getrokken werd. Dit heb ik opgelost met een nieuwe binnenkabel (en natuurlijk de buitenkabel langs de juiste route laten lopen).

Verder heb ik de sporing nog een keer gecontroleerd. Die was niet daverend ondanks dat ik hem onlangs nog heb afgesteld. Na bijstellen en weer meten was het weer niet geweldig. Oorzaak was simpel: lichte slinger in m'n linker voorwiel. Ik heb beide voorwielen gericht en op nieuw uitgelijnd. Dat ging heel wat beter.
In het proces is wel een spaaknippel afgebroken. Die spaak heb ik dus moeten vervangen. Bleek ik geen reservespaken te hebben voor mijn wielen met grotere trommelremmen. Hier kwam ik ook pas achter toen de spaak op z'n plek zat en zo'n 1,5 mm onder de nippel uit stak. Deze heb ik weggedremeld.... hoewel...... niet geDremeld want m'n Dremel heeft de geest gegeven. De stuurelektronica had kuren. Na wat pogingen de boel te repareren heb ik maar gegrepen naar m'n Aldi-kloon.

Verder heb ik nog wat nippels 'vermoerd'; de nippelsleutel heeft er geen grip meer op. Maar die vervang ik wel een volgende keer als ik m'n wielen moet richten.

Om m'n voorraad spullen aan te vullen ben ik even naar Dronten gefietst. Van de heenweg heb ik geen gegevens maar van de terugweg wel. Bijna 35 km/h gemiddeld (rijsnelheden van 40 tot 45 km/h) lijkt er meer op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten