vrijdag 21 september 2012

RIS en meer

Zomaar even wat dingen van gisteren en vandaag.

Gisteren zag ik op meer dan 500 meter afstand een racefietser rijden in dezelfde richting als ik. Direct had ik een leuk doel: de racefietser inhalen. Na zo'n 2 kilometer fietsen zat ik achter hem en kon ik hem voorbij steken. Snelheid lag dus zeker 33% hoger dan de zijne.
Toen ik hem eenmaal voorbij was, wilde hij aanhaken maar bij 40 km/h haakte hij toch af terwijl ik doorversnelde naar 45 km/h. Jammer dat ik geen werkende camera meer heb.

Vanmiddag stond ik bij verkeerslichten stil naast een stel slimme pubermeisjes. Slim? Ja, want het leek ze ook wel wat om in zo'n fiets te rijden 'Daar wil ik wel een keer in rijden'. Ik had de racekap op en oordopjes in en kon niet alles horen maar toch wel redelijk wat. Toen ze bedachten dat ze er wel eens in zouden willen, kwam de volgende gedachte: 'Hoe komt hij in dat ding?'. Leuk gesprekje tussen deze jonge dames onderling.

Verder heb ik vanmiddag nog een jong knulletje afgeblaft. hij was met z'n vriendjes aan het voetballen toen hij mij zag naderen. Hij zette het op een sprinten om zeker 50 meter te overbruggen om bij de weg te komen waar ik zou passeren. Ik had verwacht dat hij joelend langs de weg zou blijven staan maar nee, hij sprong voor m'n fiets om met gespreide benen in mijn richting te gaan staan 'pieuw pieuw pieuw' te doen alsof hij mij wilde tegenhouden en wilde beschieten. Onschuldig bedoelde actie vast en zeker maar toch..... Ik ben vol in de ankers gegaan terwijl hij toch maar wat opzij sprong. Toen duidelijk was dat ik niet doorreed maar echt tot stilstand kwam, zette hij het op een sprinten richting zijn vriendjes. Ik heb de racekap verwijderd en hem toch even nagebruld dat hij dat niet weer flikt om voor voertuigen te springen. Ik kreeg, terwijl het overduidelijk geschrokken knulletje nog altijd richting z'n vriendjes rende, wel een bevestigend commentaar. Les geleerd zo te zien maar hopen dat hij het ook onthoudt.

Tot slot nog een leuk berichtje. Na vandaag maar weer eens de auto vol te hebben gegooid en daarbij te zijn geschrokken van de benzineprijs van meer dan €1,70 per liter (ja ik gebruik de auto ook wel eens), ben ik voor de gein eens aan het rekenen geslagen. Hoe zit het met mijn 'winst' voor het gebruik van de velomobiel en/of ligfiets?

Met Alleweder, Versatile en Quest heb ik de afgelopen jaren meer dan 50.000 kilometer gefietst. Tja, welke brandstofprijs moet ik hanteren gedurende die kilometers/jaren? Nu 1,70 maar hoe was het een jaar of 8 geleden? Ik doe even een optimistische schatting van €1,50 gemiddeld voor de literprijs gedurende die jaren.
Ik heb dan al zo'n 5800 euro bij elkaar gefietst. Daar koop je geen Quest of Versatile voor Maar.....

Alleweder gekocht, daarna met leuke winst verkocht (heb er wel flink aan moeten sleutelen en investeren maar uiteindelijk toch nog wat aan overgehouden; die heb ik in ieder geval wel gratis gereden). Toen Versatile gekocht en later verkocht. Wel met verlies. Daarna Quest gekocht.
Als ik inkomsten en uitgaven (nog even verder zonder onderhoud/banden/etc) even bij elkaar raap, dan heb ik nu m'n Quest voor minder dan 4600 euro. Gewoon nog een tijdje doorrijden en dat gaat nog wel naar 0 euro toe. Maar zou ik hem nu dus voor 4600 euro verkopen, dan zou ik gratis gereden hebben.

Ja, er zijn meer factoren die meewerken of juist tegenwerken zoals gezondheid (geld  waard), onderhoud (kost geld), minder onderhoud aan auto (levert geld op), meer boterhammetjes eten (kost geld), veel plezier (niet in geld uit te drukken maar zeker geld waard). Maar ik houd het optimistisch. ik vind dat ik inclusief afschrijving nu wel gratis gereden heb. Elke kilometer gaat nu toch wel zo'n beetje geld opleveren.

3 opmerkingen:

  1. Reken je voor de auto wel de volledige (!) kilometerprijs en niet enkel de brandstof? Elke kilometer die je aflegt per auto kost extra afschrijving, extra onderhoud etc. De werkelijke kilometerprijs van een auto ligt tussen de 30 cent (voor een oud 2e hands barrel) tot 50 cent per kilomter (voor een nieuwe middenklasser) met een gemiddelde op 40 cent per km. Als je op die manier rekent heb je je velomobiel heel snel terugverdiend en heb je jezelf al 20.000 euro bespaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn auto kost me 200 per maand aan (geschatte) afschrijving, 40 euro aan verzekering en vanaf 2014 ook nog eens 40 euro wegenbelasting. De variabele kosten (onderhoud, benzine) bedragen tot nu toe 14 ct/km.

    Na bijna drie jaar en 76000 kilometer kom ik op 24 cent per kilometer uit, waarvan 9 cent aan brandstofkosten tegen de huidige benzineprijzen.

    De grootste component is afschrijving. Ik zet die hier op 200 per maand omdat ik dat opzij leg voor een opvolger. Realistischer is (bij deze leeftijd) 150 + 3 ct/km, maar dan kom ik op ongeveer hetzelfde bedrag uit.

    Het hebben van mijn auto kost dus zo'n 190 euro per maand plus 17 ct/km. Door te gaan fietsen bespaar ik 17 ct/km. Zou Quemo dezelfde auto hebben, dan heeft hij nu € 8500 bij elkaar gefietst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het betreft hier overigens geen "oud barrel" maar een riante 5-deurs uit 2006. Mijn oude barrels waren nog een stuk goedkoper. Hoe komen mensen toch aan 30 ct/km en meer?

    BeantwoordenVerwijderen