dinsdag 20 november 2012

Zeilen?

Met de Alleweder heb ik een aantal keren mogen 'zeilen'. Bij lekker wat wind onder een gunstige hoek wilde de Alleweder voelbaar wind 'oppakken' en versnellen.
Met de Versatile heb ik dat eigenlijk nooit gemerkt. Goed, wind in de rug en dan de klep openslaan en je hebt een prachtig zeil wat je op een dijk langs open water wel geweldig kan gebruiken om zonder trappen vooruit te komen. Maar verder heb ik van het zeileffect weinig gemerkt.

Dan de Quest. Ook bij deze fiets heb ik nooit het zeileffect gevoeld zoals bij de Alleweder het geval was. Toch heb ik de indruk dat ik wel aan het zeilen geweest ben, of op z'n minst enig effect heb gehad.

Vanmorgen ging het op weg naar het werk aangenaam vlot. Ondanks slechte conditie (wegens weinig fietsen in de herfstvakantie en ook nog eens een aantal dagen niet fietsen wegens de slijmbeursontsteking) kon ik met aangename inspanning met 40 kilometer per uur tussen Zwolle en Hattemerbroek over het betonnen fietspad rijden. Er stond duidelijk wel een stevige wind want ik werd een paar keer toch wel voelbaar opzij gedrukt. Omdat ik me wat verbaasde over de snelheid in combinatie met het zijdelings weggedrukt worden vroeg ik aan fietsende collega's hoe het met de wind was. Die bleek vrij fors te zijn maar ook vanuit een ongebruikelijke hoek. Variërend van opzij tot schuin linksvoor (dat zou zuid tot zuidoost moeten zijn en als ik op Weeronline kijk, lijkt dat aardig te kloppen).

Forse wind schuinvoor en toch 40 km/h (hoger dan verwacht gezien omstandigheden) zou toch kunnen betekenen dat ik aan het zeilen geweest ben. Dit voelde overigens totaal anders dan met de Alleweder.

Nog een opmerking tussen neus en lippen door:

De nieuwe fietssnelweg langs de Willemsvaart werd vandaag geasfalteerd. Hoi! Eindelijk van dat geschraapte asfalt af.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb met de Quest ook een keer het "idee" gehad dat ik aan het zeilen was; maar nooit het gevoel gehad dat het zeilen was zoals in de Alleweder. In de Alleweder voelde het net zoals als in een zeilboot: half wind en wat opsturen... de snelheid liep steeds hoger op... In IJsland ben ik in een storm twee keer geheel en al opgetild in de Alleweder; ook een ervaring, maar dat voelde meer als abseilen.... of zo iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig, ik ben dus niet de enige die bij de Alleweder een veel duidelijker zeileffect heb gevoeld dan bij de Quest.

    BeantwoordenVerwijderen