zaterdag 2 maart 2013

Reactie Philips over Saferide Pedelec

Vandaag heb ik een reactie gehad van Philips (héél vlot), aangaande mijn opgeblazen Saferide Pedelec 80 lux:
En jawel, deze brief zat in een pakketje met daarin ook een andere lamp.

Ik heb mijn twijfels of de lamp nieuw is. Het glas is wel nieuw (met beschermplastic ervoor), de behuizing is ook volledig gaaf. Alleen de bedrading ziet er wat anders uit. De eerste lamp die ik had, daarvan waren de lange draden gestript aan de uiteindes. Het strippen was op ongeveer 3 centimeter van het uiteinde gebeurd. Het kunststof omhulsel wat losgesneden was, was 1 centimeter opgeschoven maar zat dus met nog 2 centimeter om de binnenkabels vast. De lamp die ik nu heb, is op 1 cm gestript waarbij het kunststof verder verwijderd is. Het blootliggende koper is niet fonkelnieuw qua uiterlijk maar heeft een wat dof oppervlak.

Hoe dan ook, de lamp heb ik aangesloten op een 9V LED-tester die begrensd is op 50 mA. Ik heb wel eerst getracht te bellen met Philips want er zat geen uitgebreidere handleiding bij of ander begeleidend schrijven dan de brief hierboven. Omdat ik niet zit te wachten op een 2e opgeblazen lamp heb ik dus in ieder geval de stroom begrensd maar ook voor de polariteit nog even de website van de originele verkoper bekeken.

Daar staat dus de polariteit. Maar daar hoort het niet te staan (mag wel natuurlijk, nette service van de verkoper); het hoort in de handleiding van Philips te staan.

Komende week neem ik toch nog even contact op met Philips in de hoop te horen wat er nou verkeerd is gegaan. Betrof het inderdaad een maandagmorgenmodel of heeft die 8W toch nog iets te betekenen? Ik zal het dan wel horen hoop ik.

Maar ik heb nu dus een lamp die in ieder geval bij 9V maximaal 50mA licht geeft. En als ik deze fatsoenlijk aan het werk krijg, dan gaat deze op de Ice Adventure. De Cyo die daar nu op zit, die zal dan plaats gaan nemen op mijn Fujin (waar nog een B&M halogeenlamp op zit)

3 opmerkingen:

  1. Haha, lachen deze brief. Vooral dat nogwattes, en die term "Philipsmanier" en de letterlijke handtekening, schitterend.

    Ik denk dat je lamp wel nieuw is, van Henk de L. begreep ik dat de lamp nooit meer open kan. Ingegoten met plastic of zo. Dus stuk is einde verhaal. (Slecht vanuit cradle tot cradle, ze zouden bij Philips beter moeten weten!!) Dat de koperen eindjes wat anders en dof zijn: het zal uit de magazijnen van de service-afdeling komen, dus vast een andere batch. Zegt niet zoveel dus. Wel ben ik verbaasd over de term coulance. Garantie zou eerder op zijn plaats zijn, en excuses over de erg slechte gebruiksaanwijzing. Er zijn al meer lampen gesneuveld, dit zouden ze toch goed op de rit meoten hebben na anderhalf of twee jaar deze lamp te fabriceren.....
    Ben benieuwd naar hun vervolg-antwoord!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had er ook een kapot en een tweede lamp gekregen geregeld via Liever ligfietsen (garantie).Via een servicedsk van philips heb ik heb nu wel een goede handleiding.
      De mail krijg ik nu niet goed in jou mail, ik heb het bestandje naar velomobiel.nl gestuurd met het vezoek het te sturen naar wim schermer zijn blog, dit leek mij handig. Een wordbestand kon ik niet hierin plakken en ook niet in zijn blog, wel een deel van de tekst.
      De lamp geeft wel een hele mooije goede brede afgekapte lichtbundel, precies wat ik zocht.
      De lamp kan wel open... heeeel voorzichtig een mesje tussen het huis en de lamp wrikken en dan met beleid naar voeren schuiven.
      Succes en met vriendelijke groeten,

      Rob Bearda


      Philips SafeRide® LED BikeLight Pedelec

      Bedienungsanleitung / User Manual / Gebruiksaanwijzing / Guide d’Instruction - Additional information


      1. The pedelec light can be used between 5,5V and 48V batteries DC ! e.g. it can be used with 12V or other batteries

      2. The information about 8W reflects the maximum power consumption of the lamp in worst case, which is the case for low input voltage levels. For higher input voltages the power consumption varies.
      The system battery needs to be able to deliver minimal:
      6V/1.3A (7,8W) or 12V/0,55A (6,6W) or 24V/0,25A (6W) or 36V/0,17A (5,9W)

      3. Further cabling information – Picture 1 and 2
      a. The pedelec lamps are equipped with 2 sets of cable, a short one with connectors attached
      and one longer one with open ends.
      The longer ones with open ends are the input wires:
      Polarity: (+) cable with a white marking strip along the cable
      i. (–) single color cable


      ´

      4. If the lamp is just replaced, only exchanged the old vs. the new lamp, connect the 2 cables to the cables from the former lamp power connection and cut the other 2 cables, or connect the shorter cable to the rear light if necessary. (consider voltage condition for your rear lights) – see mounting pics:

      Verwijderen
    2. @Quesjer:

      Volgens mij lees je wat anders dan ik er geplaatst heb. Maareh..... had ik er wel PhilipsMANIER geschreven, dan snap ik ook wat je bedoelt denk ik (verwijzend naar de dito handleiding)

      Verwijderen