donderdag 7 maart 2013

Wandelend schroeftonnetje

Onlangs heb ik de rechter Jagwirekabel vervangen. Dat was nodig; oxidatie en/of vuiligheid lieten de kabel niet echt soepel bewegen. Graag had ik de rem helemaal open getrokken en het trucje met het aluminium plaatje in de kleine blokjes toegepast. Maar het is mij te koud dus dat moet wachten tot beter weer. Tot die tijd zit ik dus met een rechter rem waarbij het remarmpje enorm ver omlaag getrokken moet worden voordat de rem aangrijpt.

Zit ik me direct te bedenken dat dit ook een grotere kans op slepende rem betekent. Hoe verder je het remarmpje beweegt, hoe kleiner het verschil in uitzetten van de remschoenen. En omgekeerd betekent dat hetzelfde. Vanuit remstand gaan de remschoenen dus ook minder ver bij de trommel vandaan.

Maar terug naar die remkabel. Bij het monteren van de nieuwe kabel heb ik uiteraard ook het schroeftonnetje om de binnenkabel moeten plaatsen. Alleen heb ik deze niet sterk genoeg aangeschroefd. In enkele dagen tijd heb ik de stelschroef aan het stuur 1,5 centimeter moeten strakker draaien. Het schroeftonnetje heeft zich bij elke keer remmen verder richting het uiteinde van de kabel verplaatst, waarbij telkens de remwerking minder werd.
Vanmorgen was ik te vroeg op het werk. Ik heb toen even de fiets op z'n zij gelegd en het schroeftonnetje weer op de juiste plek geplaatst en deze keer een stuk strakker vast gedraaid. Dat viel teruggaande goed te merken. Het schokkerige gedrag van de linker rem is nu ineens niet voelbaar. Typisch.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten