woensdag 17 april 2013

Meer klein onderhoud: ketting

Het schakelen gaat de laatste tijd ook niet helemaal vlotjes meer. Het is niet zo dat hij niet goed is afgesteld want in beide richtingen wil hij niet altijd lekker vlot schakelen. Ik heb de indruk dat dat gebeurt als de ketting te vuil is of mogelijk te droog.

Vandaar dat ik vanavond de ketting maar eens onder handen genomen heb. Deze heb ik voorzien van nieuwe olie van Shimano. Ook heb ik de kettingbuizen onder handen genomen en dat bleek hard nodig. Om de buizen te reinigen heb ik gewoon een strookje badstof handdoek door een schakel gehaald en vervolgens het wiel achteruit gedraaid zodat het strookje badstof meegevoerd werd door de kettingbuizen heen.
Eenmaal weer terug bij de achterderailleur was er geen stukje badstof meer zichtbaar. Één en al zwarte vettigheid. Dus een tweede strookje. Deze kwam niet alleen zwart terug maar die had ook nog eens een boel opgehoopte troep voor zich uitgedrukt. Toen een derde strookje en een vierde ....... en een achtste en toen pas vond ik het mooi genoeg. Het blauw van het badstof was weer zichtbaar. Brandschoon was het doekje niet maar dat valt ook niet te verwachten. Klodder opgehoopt vet kam er in ieder geval niet meer mee.

Tot slot heb ik de buitenkant van de ketting nog even goed schoon geveegd door na een stuk of 20 schakels steeds een schoon stuk handdoek om de ketting te houden. Na een aantal keren de ketting rond te hebben laten gaan was het metaal van de schakels weer te zie in plaats van een zwarte piklaag.

Morgen maar eens zien of de fiets vlotter wil rijden en.... natuurlijk beter wil schakelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten