woensdag 8 mei 2013

Lek 39 en 40: 26584 kilometer

Vanmorgen moest ik even weg voor een boodschap. Radical Cyclone mee naar buiten genomen, garagedeur open, laadsnoer ontkoppelen, fiets van de rem halen en uit de garage rollen maar...... ehm.... uit de garage rollen maar..... ehm.... Niet dus. De enorme weerstand zat in de achterband die finaal plat stond.

De band heb ik verwijderd om vervolgens snel een andere band te monteren. De lekke band had op de plek van het lek een forse prop Racer Sealant zitten. De prop sealant was geel van kleur dus ik heb het vermoeden dat deze prop er al een forse tijd in gezeten heeft en het lek er dus al een hele tijd gezeten heeft.

Ik pakte de andere Furious Fred uit de staart van de fiets. De set binnen/buitenband heb ik om de velg gelegd en opgepompt. Maar vlak voordat ik de beoogde 5 bar in de band had, hoorde ik de boel sissen. Soms komt dit tussen de pompnippel en het ventiel vandaan dus snel de pompnippel verwijderd en het ventiel dicht gedraaid maar de band bleef sissen. Even later zou blijken dat aan de velgkant bij de naad een scheur zat. Oorzaak? Ik gok ouderdom.

De eerste Furious Fred heb ik de hele winter mee gereden. Dit was de variant met Raceguard. Maar de band is tot op het canvas versleten dus afgeschreven. De bijbehorende binnenband had al 6 plakkers en ziet er niet echt fris meer uit dus ook afgeschreven. De 2e binnenband met scheur heeft ook een enkeltje afvalbak gekregen.

Ik heb de Kojak weer om de achtervelg gelegd. Ik heb nu nog 2 gebruikte 26" Kojaks die ik op ga rijden om daarna met noppenbanden verder te gaan.

2 opmerkingen:

  1. Je hebt bijna elke 650 km een lek, best veel! Wordt er zo slecht geveegd op het fietspad? Bij mij staat de teller op 3 lekke banden voor de mango en 1 voor de open ligfiets gezien over 12.000km, gemiddeld elke 3.000km een lek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik reed voorheen met de Alleweder elke 5000 kilometer lek. Nu inderdaad veel vaker (niet dat ik er last van heb met de Super Sealant; die doet meestal goed z'n werk). Het ligt ook we laan de banden want RaceGuard is niet echt geweldige lekpreventie.
    Waarom ik ineens meer lek ben gaan rijden is mij ook een raadsel.

    Vaak lek of niet, ik heb er maar weinig last van gelukkig. Soms wel last helaas zoals afgelopen winter toen ik niet meer kon plakken en m'n reserveband (net zoals vandaag) ook lek ging en ook eerder, een jaar geleden ofzo voor m'n gevoel.
    Die lekken zijn ook vaak opgenomen in de statistieken trouwens.

    Wel typisch dat ik nu zeker 3x lek heb gereden waarbij de reserveband ook direct de geest gaf.

    BeantwoordenVerwijderen