woensdag 26 juni 2013

Nieuwe stuurklem bevalt

De nieuwe stuurklem doet goed z'n werk. Deze klem met magneet heeft wat voordelen maar ook nadelen ten opzichte van de kunststof klem.

Voordeel:

  • de remkabels worden achter de klem naar beneden gevoerd. De loop van de kabels is nu mooier en de kabels kunnen niet meer per ongeluk tussen stuur en klem komen te zitten
  • het aluminium U-profiel waarin de stuurstang valt is minder lang. Het stuur kan nu probleemloos links en rechts bewegen. Met de kunststof klem wilde het stuur ook wel eens per ongeluk naast de klem terecht komen maar weer terugkantelen van het stuur ging vaak slecht.
Nadeel:
  • de magneet had wat sterker gemogen. De variant die ik heb is 2cm diameter en heeft een 'houdkracht' van 11 kg. Dit houdt niet over maar het is genoeg. Punt van aandacht voor een volgende keer.
  • de montage komt wat nauwkeuriger, zeker met deze magneet. Een magneet werkt het best als het ijzeren oppervlak strak tegen de magneet komt. Dit betekent dus dat het ijzeren plaatje op het stuur en de magneet in de klem precies op elkaar moeten aansluiten. Ik had dit niet goed genoeg gemaakt, waardoor de kracht van de magneet eigenlijk niet goed genoeg was. Maar dit was snel opgelost door de bout door de magneet losser te zetten zodat de magneet vrij kon bewegen en zelf z'n positie kon zoeken op het ijzeren plaatje. Met een vrachtje kit achter de magneet zit de magneet nu in de juiste positie vast op z'n plek.
  • het stuur moet nu recht staan wil ik hem in kunnen klemmen. Doe ik dit niet, dan heeft de magneet niet voldoende kracht. Voorheen kon ik met de voorwielen in elke stand het stuur toch gewoon inklemmen.
De kit heeft trouwens ook voor problemen gezorgd. Naast de magneet zat ook wat kit. Deze overtollige kit had besloten om het lipje van de schakelaar vast te grijpen. Als ik het stuur omlaag deed, bleef het lipje dus hangen, waardoor de elektronica in mijn fiets geen spanning kreeg. Dus ik had geen verlichting, richtingaanwijzers en claxon meer. Maar na verwijderen van de overtollige kit lijkt de schakelaar ook z'n werk weer goed te doen.

Maar dit is het eindresultaat:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten