dinsdag 3 september 2013

Bijgeluiden

Gisteren hoorde ik (ondanks dat ik in-ear-buds met MP3-muziek draag tijdens het fietsen) een vreemd geluid achter uit mijn fiets. Het leek rechts weg te komen. Eerst dacht ik aan een aanlopend achterwiel maar daarover begon ik toch snel te twijfelen omdat scherp links of rechts sturen geen duidelijk verschil maakte.
Omdat ik al 2x ellende heb gehad met m'n achtervork, dacht ik dat daar misschien de oorzaak lag. Maar een inspectie van de achterbrug (voor zover ik die kan controleren) leverde ook weinig op.

Op glad asfalt heb ik getracht het geluid op te nemen met mijn mobieltje in de hoop dat iemand het geluid zou herkennen. Het geluid gaat overduidelijk in het tempo van het draaien van het achterwiel.
Terug luisteren van het bestand had weinig zin want er was bar weinig te horen van het geluid en herkennen is er al helemaal niet bij.

Thuis heb ik de fiets geïnspecteerd. Eerst gekeken of een wieldoekje los zat. Niet dus. Gevoeld of het achterwiel duidelijk heen en weer wilde bewegen. Ook niet. Spaken gecontroleerd op breuk: ook niet.
Uiteindelijk heb ik het achterwiel laten zakken door de veerpoot los te halen. Bij controleren van de asbout bleek dat deze niet strak meer zat. Een kwartslag aandraaien ging zonder problemen.

Ik hoop dat het euvel inderdaad gewoon een losse asbout was. Vanmorgen heb ik het geluid in ieder geval niet weer gehoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten