woensdag 27 november 2013

Stil, stiller, stilst?

Afgelopen zaterdag schreef ik over een andere afdichting tussen top en onderbak. ik heb als experiment een strook Bison Polymax aangebracht op de rand. Deze strook Polymax heb ik laten drogen en de volgende dag pas de top erop geplaatst.

Wim waarschuwde me dat de laag Polymax wel eens te dik kon zijn en dat ik een kier zou overhouden. Dit blijkt mee te vallen gelukkig. Wel had ik nog wat achter de hand voor het geval het geen succes zou worden. Bij Velomobielonderden.nl heb ik ooit een rol 0,3mm dik rubber lint gekocht die zijn gebruiken als afdichting tussen top en onderbak. Maar wat ik met name interessant vind is deze tekst:
Met rubber strip kan dat niet meer en het resultaat is dat het kenmerkende rommelende geluid uit het vooronder van de fiets merkbaar minder wordt.
Persoonlijk stoor ik me niet aan het rommelende geluid. Verder heb ik dus ook niet die rubber strip gemonteerd. Toch plaats ik wel een bericht. Waarom dan?

De rubber strip loopt over de volledige breedte van de rand waarmee top en onderbak op elkaar geschroefd worden. De dunne rubber strip zou als demping kunnen dienen bij overdracht van trillingen van onderbak naar top of omgekeerd. Daar zal de genoemde quote vast achter zitten. In mijn geval heb ik geen dempend materiaal over de volledige breedte maar wel een wat dikkere strook vlak bij de rand, de plek waar ik de meeste trillingen verwacht die overbracht kunnen worden. Ik ben echter vaak vrij sceptisch. Ook in dit geval, ook wat betreft de rubber strip.

Gisteren kwam ik op het werk. Even daarvoor had ik een collega ingehaald. Toen ik haar op het werk sprak, kwam ze aan met de vraag 'Heb je wat veranderd aan je fiets? Hij is stiller, ik hoorde je vanmorgen niet aan komen rijden'. Mij is echter niets opgevallen.

Zou het dan toch? Scepsis maakt plaats voor twijfel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten